Circulaire strooiwagens – Aebi Schmidt

Case

“We verkopen bij Aebi Schmidt geen sneeuwmachines meer, maar juist het resultaat van de machine. Door deze perspectiefwissel kunnen we onze klanten volledig geïntegreerde oplossingen aanbieden”
Arjan Esterdirecteur Aebi Schmidt Nederland en deelnemer CIRCO Track
50. Aebi Schmidt

Uitdaging

Aebi Schmidt, een producent van veeg- en strooimachines, zag dat de markt voor deze machines veranderde. Daarom ontwikkelde het bedrijf een circulair dienstenconcept.

Circulaire ontwerpstrategie

De strooimachine is modulair opgebouwd, zodat functionaliteiten toe te voegen zijn. Daarnaast is de machine zo gemakkelijk te repareren en op te knappen als bepaalde onderdelen versleten zijn. Aan het einde van de levenscyclus vindt remanufacturing plaats, waarbij zoveel mogelijk oude onderdelen in nieuwe machines worden gebruikt.

50. Aebi Schmidt

Circulair businessmodel

Klanten zijn geïnteresseerd in het resultaat – een schone en veilige weg – en niet zozeer in het bezitten van een machinepark. Verkoop is grotendeels vervangen door dienstverlening in de vorm van o.a. onderhoud, reparaties, service-contracten en trainingen.

Resultaat & vervolg

Big data wordt steeds belangrijker, omdat Aebi Schmidt hiermee de staat van de machine op afstand kan bepalen. Vooraf ingeplande onderhoudsmomenten zijn hierdoor niet meer nodig, wat kilometers, onderdelen en olie bespaart.