Uitdaging
Aebi Schmidt, producent van veeg- en strooimachines, zag dat de markt veranderde. Daarom ontwikkelde het bedrijf een circulair dienstenconcept. Het schoonhouden van snelwegen, straten en pleinen is een specifieke expertise. Voor gemeentes is het moeilijk deze expertise in huis te hebben, omdat het maar een klein deel van al hun activiteiten is. Als expert in strooi- en veegwerkzaamheden zag Aebi Schmidt hierin een gat in de markt. Vanuit deze gedachte is het bedrijf begonnen met een circulair dienstenconcept. Omdat het bedrijf ook al werkte volgens het LEAN-gedachtegoed, was circulariteit geen nieuw gegeven.
Circulaire ontwerpstrategie
De strooiwagen is modulair opgebouwd, waardoor de machines optimaal op de gebruiker af te stemmen zijn. Functionaliteiten kunnen naar wens van de klant toegevoegd of weggelaten worden. Een machine is makkelijk te upgraden, zoals smaller te maken voor fietspaden of uit te breiden met een automatische strooifunctie. Na een aantal jaren is de strooimachine toe aan een opknapbeurt, waarbij deze weer op de hoge kwaliteitsstandaard wordt gebracht. Na verder gebruik en slijtage komt het moment waarop remanufacturing gewenst is. De strooier wordt opnieuw gemaakt, met zoveel mogelijk bestaande delen. Het bedrijf demonteert de machine, controleert alle delen en repareert, conserveert of vervangt deze waar nodig. De levenscyclus van de machine is door deze tussentijdse onderhoudsbeurten aanzienlijk verlengd, waardoor de grondstoffen in de machine enorm lang hun waarde behouden. Aan het einde van de levenscyclus worden de modules gedemonteerd en beoordeeld. Afhankelijk van de staat worden deze hergebruikt of gerecycled.
> Circulaire ontwerpstrategieën: Duurzaamheid, Onderhoud & Reparatie, Opwaardeerbaarheid, Demontage & Reassemblage