Circulaire babykleding – Rabbit Hole Kids

Case

“Marketing is ontzettend belangrijk voor nieuwe, circulaire concepten. Wij werken samen met andere partijen om elkaar verder te helpen, zoals het duurzame wasmiddel Seepje”
Gabriëlle WernerOprichter Rabbit Hole Kids
3. Rabbithole 1

Uitdaging

Baby’s groeien als kool. In het eerste jaar groeien ze door maar liefst zes kledingmaten heen. Dat vraagt om een hele berg babykleertjes, die maar kort gebruikt worden en snel hun waarde verliezen. Zonde, vonden freelance kledingontwerpers Katinka en Gabriëlle. Na de introductie van hun succesvolle babykledinglijn bij Prénatal besloten ze het heft in eigen hand te nemen en startten ze in 2018 het duurzame babykledingmerk Rabbit Hole Kids.

Circulaire ontwerpstrategie

In de webwinkel van Rabbit Hole Kids zijn duurzame jumpsuits te koop, zowel nieuw als tweedehands. Wanneer een baby uit een pakje is gegroeid kan de klant het terugsturen naar Rabbit Hole Kids. De teruggestuurde pakjes worden gecontroleerd, gewassen en eventueel gerepareerd, waarna ze als tweedehands op de website worden aangeboden. Op deze manier wordt de babykleding vaker gedragen.

De jumpsuits zijn gemaakt van biologisch katoen, en zijn verkrijgbaar in combinatiematen zodat baby’s ze langer kunnen dragen. Momenteel is het pakje in drie vrolijke designs beschikbaar, die met een waterbesparende techniek op de stof wordt geprint. Daarnaast is het maat- en waslabel in het pakje geprint in plaats van genaaid. Vaak knippen ouders labels uit kinderkleding omdat ze gaan irriteren, door het label te printen waarborgt Rabbit Hole het hergebruik.

3. Rabbithole 2

Circulair businessmodel

Rabbit Hole Kids verkoopt de babykleding via een webwinkel. Wanneer een pakje te klein is geworden kunnen klanten een retourlabel aanvragen en het kledingstuk terugsturen in ruil voor een waardebon van 5 euro voor de webwinkel. Rabbit Hole Kids biedt de teruggenomen pakjes tegen een gereduceerde prijs als tweedehands product aan op de website. Rabbit Hole Kids verwacht ongeveer de helft van de pakjes na gebruik terug te krijgen.

Resultaat & vervolg

De duurzame babypakjes zijn sinds eind 2018 in de verkoop. Momenteel kunnen de eigenaren van Rabbit Hole Kids de retouren zelf nog verwerken. Voor opschaling in de toekomst kijken ze naar mogelijkheden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te betrekken. Daarnaast willen ze het assortiment verder uitbreiden, maar financiering is hierbij nog het grootste knelpunt. Een breder assortiment biedt de mogelijkheid om samengestelde pakketten, zoals een volledige garderobe en nieuwe abonnementsvormen, aan te bieden.