Feelou’s circulaire reis: duurzame zwangerschaps-bh’s en de lessen van circulair ondernemen

Case

“We willen graag nog meer verantwoordelijkheid nemen voor de producten die we leveren en langer betrokken zijn bij onze klanten."
Noor FigdorFounder Feelou
meegroei_bh_729bdda9-c8ab-4107-be8e-dd96522a65fb_1680x kopiëren

Feelou is een Nederlandse innovatieve startup, opgericht door Noor Figdor en Anne Dijkstra. Het bedrijf heeft een duidelijke missie: vrouwen zich op hun best laten voelen, onder alle omstandigheden. Dat doen zij met een unieke, duurzame én gepatenteerde bh die altijd de juiste steun biedt tijdens zwangerschap, kraamtijd en daarna. We spreken Noor over de circulaire stappen die Feelou zet.

Noor’s persoonlijke ervaring en frustratie over het aantal bh’s dat ze na haar zwangerschap overhield, leidde tot de geboorte van Feelou. Samen met Anne Dijkstra, die een achtergrond heeft in investment management en circulaire fondsen, hebben ze Feelou gelanceerd om een duurzame oplossing te bieden voor alle zwangere vrouwen. Het probleem was duidelijk; vrouwen kopen tijdens hun zwangerschap en daarna tot wel 10 verschillende soorten en maten bh’s. Een flink deel daarvan wordt uiteindelijk na gebruik weggegooid. Onnodig duur én al helemaal niet duurzaam. Voor de oplossing zijn Noor en Anne niet over één nacht ijs gegaan. Noor: “Ik ben zeer geïnteresseerd in de gedragskant van zo’n opgave. Vette producten moeten samengaan met gedragsverandering”. Ze onderzocht of anderen ook haar probleem ervaren. Eerst bij zwangere vriendinnen, vervolgens bij lactatie- en verloskundigen. Haar conclusie: er is in de zwangerschap veel aandacht voor de buik, veel minder voor de borsten. “Je borsten veranderen doorlopend in de zwangerschap en daarna. Vrouwen die voor de eerste keer zwanger zijn weten vaak niet welke bh ze wanneer nodig hebben en kunnen lastig inschatten hoeveel borsten nog veranderen.

De uitkomsten van het onderzoek leidde tot een eerste schets. In samenwerking met een kledingontwerper zijn er wel 36 prototypes gemaakt van de bh. Deze zijn getest door vrouwen in verschillende fases van de zwangerschap. Het resultaat is een productiebatch waarvan de sluiting 13 cm kan meegroeien en die nu een jaar op de markt is. Een enorme stap voor Feelou, benadrukt Noor. “Vrouwen moeten zo comfortabel mogelijk door de zwangerschap en hier geen omkijken naar hebben. Tegelijkertijd dragen we bij aan de noodzaak tot consuminderen. Je koopt wat je echt nodig hebt en kan er langere tijd mee doen.”

Subsidie Circulaire Ketenprojecten

Feelou verkoopt op dit moment uitsluitend online. Een model waar verspilling op de loer ligt. “Het komt natuurlijk voor dat een klant de verkeerde maat bestelt. Zonde van het transport, het schoonmaken, etcetera.” Aangejaagd door de Subsidie Circulaire Ketenprojecten heeft Feelou de samenwerking gezocht met SuperBra, een lingerieketen met een webshop en 3 fysieke winkels. Samen zijn zij een pilot gestart om de maatvoering van de producten te verbeteren. “Enerzijds gaat het om optimaliseren van het product zelf, anderzijds is juist de communicatie over de maatvoering enorm belangrijk, zoals de maattabel die we online laten zien. Zo komen er hopelijk minder producten terug. Goed voor onze business én onze footprint.” Bij de pilot is ook het Rotterdamse bedrijf Oxious betrokken. Zij bekijken wat er mogelijk is met refurbished bh’s. De pilot is een spannende stap, zegt Noor: je moet elkaar echt vertrouwen, want je werkt samen met een partner die je ook als concurrent zou kunnen zien. En je geeft elkaar toch veel inzicht in hoe je bedrijf is opgebouwd.”

Businessmodel: klassiek duurzaam

Feelou’s businessmodel draait nu om het zo lang mogelijk kunnen gebruiken van hun producten. Noor: “we zetten erop in dat vrouwen onze bh’s anderhalf jaar intensief kunnen gebruiken. Daarna stabiliseert de borstmaat en kun je, als het goed is, je oude lingerie weer aan. We richten ons specifiek op vrouwen die voor het eerst zwanger worden. Hoe gaaf is het dan dat klanten eerst een bh kopen en later terugkomen voor een tweede. Voor ons het bewijs dat we écht inspelen op een grote behoefte. Leuk feitje: 15% van de bh’s wordt gekocht door de partner, omdat zij zien dat hun zwangere partner worstelt met dit probleem.”

Feelou ziet op termijn veel in een businessmodel waarin zij bh’s, of onderdelen ervan, aan het einde van de gebruiksfase terugneemt. “We willen graag nog meer verantwoordelijkheid nemen voor de producten die we leveren en langer betrokken zijn bij onze klanten. Nu doen we dat al door klanten te adviseren over hoe ze onze producten het beste kunnen verzorgen en wassen. Daar zetten we in de toekomst graag nog een stap in.”

Uitdaging: geschikte productiepartner vinden

Je wordt als bedrijf nooit in je eentje circulair. Een belangrijk aspect van de circulaire reis van Feelou is de zoektocht naar een geschikte productiepartner. “We wilden vanaf het begin graag in Nederland produceren, maar we kwamen erachter dat er te weinig specifieke lingerie kennis voorhanden is.” Het bedrijf kwam uit in Letland bij een kleinschalig, door vrouwen gerund atelier voor de productie van de eerste batch zwangerschapsbh’s. Hoewel de ervaringen positief waren, bleek het atelier niet in staat om snel op te schalen en grote batches te produceren vanwege de technische complexiteit van het product. Dit leidde tot een nieuwe zoektocht naar een productiepartner die zowel kan meegroeien als de capaciteit heeft om op grote schaal te produceren. Uiteindelijk heeft Feelou in Portugal een partner gevonden die in hun product en ambitie gelooft en die hierin samen op wil trekken. Met als resultaat een nieuwe batch zwangerschapsbh’s die sinds oktober leverbaar is.

Lessen voor andere start-ups

Noor ziet in de zoektocht naar een productiepartner een belangrijke les voor andere ondernemers: “bepaal tijdig of een samenwerkingspartner matcht met jouw groeiambities. Het is enorm zonde als je eerst alles opzet en daarna moet verplaatsen, zoals in ons geval. Op de vraag of zij nog andere lessen heeft voor bedrijven die nog aan het begin staan van hun circulaire reis, lacht Noor hardop: “wel 100! Maar het belangrijkste wat ik wil meegeven is: denk heel goed na over je horizon, de problemen die je wil oplossen met jouw onderneming en de doelen die je concreet wil bereiken. En zoek daar vervolgens partners bij die jou kunnen empoweren. Dat kan een heel spannende stap zijn, maar het is enorm waardevol. Tenslotte; laat je inspireren door andere ondernemers die al even bezig zijn en al vele hobbels zijn tegengekomen op hun pad.

 

Feelou is hun circulaire reis gestart met deelname aan een CIRCO Track. Ben je benieuwd of de CIRCO aanpak ook geschikt is voor jouw onderneming? Er zijn 9 regionale Hubs die bedrijven en ontwerpers in diverse sectoren trainen met de inmiddels bewezen CIRCO methode. Of bekijk in de agenda welke CIRCO Tracks al gepland zijn.

Eddy Carree

Eddy is een denker die doet. Dat zie je terug in zijn aanpak en in dat wat hij oplevert. Met een continue scherpe focus bepaalt hij voor organisaties de merkstrategie en vertaalt deze naar communicatie die ertoe doet. Hij zet het aan en maakt het af. Gecombineerd met een goed gevoel voor wat mooi is en wat werkt. Strategie en communicatie die enthousiast maakt en in beweging zet.

Stel een vraag