We zijn 2,5 jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van FLEET. Dit zijn zelfrijdende voertuigen, oftewel robots, die bagage door luchthavens vervoeren. Met elke klant maken we afspraken over de te leveren prestatie, bijvoorbeeld het verwerken van 4.000 tassen per uur. Daarbij nemen we alle complexiteit weg bij de klant door zowel het ontwerp, de installatie, de financiering, het onderhoud, product en software upgrades en optioneel de operatie voor onze rekening te nemen.
Impact maken met het voorkomen van assets die niet optimaal gebruikt worden
Kersten: “Conventioneel zet een vliegveld bagagelogistiek neer voor 15 jaar, met de verwachting dat de piek aan het einde van deze jaren zit. Dit betekent dat je 14 jaar onnodige overcapaciteit hebt. Denk ook aan uitzonderlijke evenementen, zoals de Olympische Spelen. Vandaag de dag moeten vliegvelden een onwijs groot systeem neerzetten voor die paar maanden. Maar door de flexibele oplossing van FLEET kunnen we de robots inzetten waar capaciteitsbehoefte is en ze daarna terugnemen en weer inzetten op een andere plek. De voertuigen hebben een modulair ontwerp waarbij innovatiegevoelige componenten, zoals sensoren en batterijen, makkelijk vervangen kunnen worden.”
> Circulair businessmodel: Prestatie
> Circulaire ontwerpstrategie: Aanpasbaarheid & Opwaardeerbaarheid, Gemak van onderhoud & Reparatie
Lees verder over dit mooie circulaire voorbeeld op de website van Circulaire Maakindustrie.