Loop.a life Circulaire truien

Case

“Met ons eigen merk Loop.a life kunnen we leren en innoveren. Deze kennis gebruiken we in de samenwerking met private labels, zodat we op grote schaal impact kunnen maken.”
Ellen MensinkOprichter Brightloops en Loop.a life
37. Loop.a life 1

Uitdaging

Jaarlijks wordt in Nederland 235.000 ton kleding afgedankt. Bijna 70% daarvan belandt in de verbrandingsoven. Om deze kledingafvalberg te verkleinen startte Brightloops het circulaire kledingmerk Loop.a life, dat van afgedankte kleding weer gebreide fashion en interieur producten maakt, zoals truien, vesten en sjaals.

Circulaire Ontwerpstrategie

Loop.a life onderscheidt zich door alleen materiaal te gebruiken uit de lokale textielreststroom van consumenten, en door lokaal en duurzaam te produceren. Het textiel wordt ingezameld door partners zoals het Leger des Heils en Wieland textiles, en het wordt vervolgens zorgvuldig gesorteerd. Er wordt gesorteerd op 25 verschillende kleuren, deze kleuren worden gemengd tot blends om een specifieke kleur te maken. Daardoor hoeft het textiel niet geverfd te worden, wat veel water en chemicaliën in de productie voorkomt. Na het sorteren wordt het textiel vervezeld en gesponnen tot nieuw garen waarmee nieuwe kledingstukken worden gebreid. Ook in het design van de Loop.a life kledinglijn staat duurzaamheid centraal. Ze maken slow fashion, tijdloze items die lang mee gaan. Door bijvoorbeeld weinig knopen en ritsen te gebruiken wordt voorkomen dat het kledingstuk snel kapot gaat. Daarnaast gebruiken ze vooral mono-kleuren in plaats van patronen en kleurcombinaties.

Circulair Businessmodel

Loop.a life is onderdeel van Brightloops. Zij produceren ook kleding voor private labels, zoals Didi Fashion. Daarnaast heeft Brightloops een eigen merk, waarmee ze kunnen leren en innoveren. Vervolgens passen ze deze kennis toe in de samenwerking met andere merken om een grotere schaal en meer impact te kunnen realiseren. Doordat de volledige productie in Europa plaats vindt, valt de kleding van Loop.a life in een wat hoger prijssegment. Dit in tegenstelling tot zogenaamde fast fashion producten die zodanig laag geprijsd worden dat het consumptiegedrag alleen maar verder gestimuleerd wordt. Brightloops heeft als missie dit patroon te doorbreken. Het private label prijsniveau is afhankelijk van de segmentering van de klant, indien gewenst bieden ze maatwerk garenontwikkeling en circulaire product ontwikkeling.

Resultaat & Vervolg

Momenteel wordt het textiel met de hand gesorteerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Inmiddels is een samenwerking gestart met Wieland Textiles, Leger des Heils en Gemeente Zaanstad, om het sorteren, opschonen en vervezel-proces verder te automatiseren. Dit verhoogd de kwaliteit van de grondstoffen en producten en brengt de kosten omlaag. Daarnaast richt Brightloops zich de komende tijd op het verder opschalen van de productie en het ontwikkelen van nieuwe garens.