Loop.a life Circulaire truien

Case

“Met ons eigen merk Loop.a life kunnen we leren en innoveren. Deze kennis gebruiken we in de samenwerking met private labels, zodat we op grote schaal impact kunnen maken.”
Ellen MensinkOprichter Brightloops en Loop.a life
Loop.a life

Uitdaging Loop.a life

Jaarlijks wordt in Nederland 235.000 ton kleding afgedankt. Bijna 70% daarvan belandt in de verbrandingsoven. Om deze kledingafvalberg te verkleinen, startte Brightloops het circulaire kledingmerk Loop.a life. Van afgedankte kleding maken zij weer gebreide fashion en interieur, zoals truien, vesten en sjaals.

Circulaire Ontwerpstrategie

Loop.a life onderscheidt zich door alleen materiaal te gebruiken uit de lokale textielreststroom van consumenten. En door lokaal en duurzaam te produceren. Partners als het Leger des Heils en Wieland textiles zamelen het textiel in. Vervolgens sorteren zij dit textiel zorgvuldig op 25 verschillende kleuren. Deze kleuren komen samen in blends om een specifieke kleur te maken. Daardoor is het niet nodig het textiel te verven. En dit voorkomt veel water en chemicaliën in de productie. Na het sorteren wordt het textiel vervezeld en gesponnen tot nieuw garen waarmee nieuwe kledingstukken worden gebreid.

Ook in het design van de Loop.a life kledinglijn staat duurzaamheid centraal. Ze maken slow fashion: tijdloze items die lang mee gaan. De kledingstukken gaan veel minder snel kapot door bijvoorbeeld een beperkt gebruik van knopen en ritsen. Daarnaast gebruiken ze vooral mono-kleuren in plaats van patronen en kleurcombinaties.

Circulaire ontwerpstrategieDuurzaamheid, Demontage & Reassemblage

Circulair Businessmodel

Loop.a life is onderdeel van Brightloops. Zij produceren ook kleding voor private labels, zoals Didi Fashion. Daarnaast heeft Brightloops een eigen merk. Hiermee kunnen ze leren en innoveren. Vervolgens passen ze deze kennis toe in de samenwerking met andere merken. Op die manier kunnen zij op een grotere schaal meer impact realiseren. Doordat de volledige productie in Europa plaatsvindt, valt de kleding van Loop.a life in een wat hoger prijssegment. Dit in tegenstelling tot zogenaamde fast fashion producten. Die zijn zodanig laag geprijsd dat het consumptiegedrag alleen maar verder stimuleert. Brightloops heeft als missie dit patroon te doorbreken. Het private label prijsniveau is afhankelijk van de segmentering van de klant. Indien gewenst bieden ze maatwerk garenontwikkeling en circulaire product ontwikkeling.

Circulair businessmodelKlassiek Duurzaam en Tussenbater recovery

Resultaat & Vervolg

Momenteel sorteren mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt het textiel met de hand. Inmiddels heeft Loop.a life een samenwerking met Wieland Textiles, Leger des Heils en Gemeente Zaanstad. Samen willen ze het sorteren, opschonen en vervezel-proces verder automatiseren. Dit verhoogt de kwaliteit van de grondstoffen en producten en brengt de kosten omlaag. Daarnaast richt Brightloops zich de komende tijd op het verder opschalen van de productie en het ontwikkelen van nieuwe garens.