Uitdaging Repeat
Jaarlijks wordt er 15 miljoen kilo aan koptelefoons weggegooid. Bijvoorbeeld omdat ze kleine mankementen hebben of worden vervangen door een nieuwer model. Hierbij gaan veel materialen verloren, terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Daarom ontwikkelde Repeat (voorheen: Gerrard Street) een modulaire en repareerbare koptelefoon. Deze koptelefoon wordt aangeboden met een leasemodel.
Circulaire ontwerpstrategie
De koptelefoon van Repeat bestaat uit vijf modules: de hoofdband, padding, twee oorschelpen, twee klankkasten en een kabel. Na ontvangst van de koptelefoon zet de klant hem zelf in elkaar. Door het modulaire ontwerp is de koptelefoon goed te repareren. De klant kan de kapotte module zelf vervangen door een nieuwe die Repeat opstuurt. Daarnaast zijn upgrades gemakkelijk te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe kabel met microfoon waarmee je kunt bellen.
De speaker is het meest waardevolle onderdeel van de koptelefoon. Daarom is deze ontworpen voor een lange levensduur. De koptelefoon is volledig demonteerbaar, ook in de modules is niks verlijmd. Het product kan dus in mono-stromen worden gescheiden. En dit bevordert uiteindelijk ook de recycling.
> Circulaire ontwerpstrategie: Duurzaamheid, Standaardisatie, Reparatie, Opwaardeerbaarheid, Demontage & Reassemblage
Circulair businessmodel
Klanten leasen een koptelefoon voor €7,50 tot €10 euro per maand. Zet een klant het abonnement stop? Dan stuurt hij de koptelefoon terug naar Repeat. Zij refurbishen het product zodat het weer opnieuw in de verkoop kan. Repeat controleert en reinigt alle modules. Ze vervangen onderdelen met veel beschadigingen. Maar een paar gebruikssporen vinden klanten doorgaans geen probleem. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen nieuwe of refurbished koptelefoons. Daarnaast draaide Repeat een pilot waarbij een andere partij de beschadigde kapjes van de klankkasten verving. Zo werden deze modules weer als nieuw ingezet. Remanufacturing van de modules bleek verrassend rendabel. Dit willen ze in de toekomst verder verkennen.
> Circulair businessmodel: Toegangsmodel
Resultaat & vervolg Repeat
Voor de nieuwe generatie koptelefoons is het merk een samenwerking aangegaan met het Nederlandse audiomerk Fresh ’n Rebel. Dit merk voorziet de koptelefoons van een sterker geluid. Maar Fresh ’n Rebel helpt Repeat ook bij de productie en inkoop. De grootste uitdaging is klanten te overtuigen dat ze een product niet hoeven te bezitten en het ook kunnen leasen. De doelgroep blijkt vooral geïnteresseerd in kwaliteit en gemak. Dat de koptelefoon ook duurzaam is, komt voor hen op de tweede plaats. De komst van andere lease-concepten, zoals FairPhone en Swapfiets, verhoogt de acceptatie van leasen bij consumenten.