Remanufacturing van motoren – REMADE in HOLLAND

Case

“Bedrijven moeten gaan inzien dat er veel kansen liggen in remanufacturing, nu laten ze simpelweg geld liggen”
Eduard LebbinkREMADE in HOLLAND
REMADE in HOLLAND

Uitdaging

In veel machines en producten worden (elektro)motoren gebruikt, hoogwaardige onderdelen die vaak langer mee kunnen dan het product zelf. Deze onderdelen zijn zeer geschikt voor hergebruik in nieuwe producten, op voorwaarde dat ze grondig worden nagekeken en gereviseerd. Hiervoor is technische expertise nodig. REMADE in HOLLAND is in dit gat gesprongen: voor hun klanten reviseren zij series gebruikte producten, zoals (elektro)motoren en compressors. De remanufactured producten zijn zo goed als nieuw en worden door hun klanten, zoals Océ en scootmobielverhuurder Welzorg, toegepast in nieuwe producten.

Circulaire ontwerpstrategie

REMADE in HOLLAND reviseert motoren op een seriematige manier. Dit betekent dat een partij identieke producten tegelijkertijd en met dezelfde aanpak wordt gereviseerd. Op deze manier kan het remanufacturing proces efficiënt worden ingericht. Het gebruikte product wordt nauwkeurig schoongemaakt en gedegradeerde componenten, zoals lagers, afdichting en bekabeling, worden vervangen. Het product wordt zorgvuldig afgewerkt door spuiten en bestickering, zodat het er weer als nieuw uitziet en functioneert. In principe wijzigt REMADE in HOLLAND niets aan het ontwerp, maar soms doen ze wél kleine aanpassingen die het product verbeteren. Bijvoorbeeld door een ander materiaal te gebruiken om roest te voorkomen, of het aanpassen van de coating.

REMADE in HOLLAND

Circulair businessmodel

REMADE in HOLLAND verleent de service ‘remanufacturing’ aan bedrijven. De producten blijven eigendom van de klant en per gereviseerd product ontvangen ze een vergoeding. Om remanufacturing aantrekkelijk te maken voor klanten moet de prijs van deze service op ongeveer 60-70% van de nieuwprijs van een vervangend product liggen. REMADE is een typisch voorbeeld van een circulair businessmodel waarbij inkomsten gegenereerd worden door gebruikte producten opnieuw waarde te geven.

Resultaat & vervolg

De komende tijd wil REMADE verder opschalen en het remanufacturing proces verder professionaliseren, bijvoorbeeld door assemblage in een schone ruimte. Een belangrijk argument om potentiële klanten te overtuigen is de kwaliteit en het vakmanschap dat zij bieden. REMADE in HOLLAND is afhankelijk van een circulaire mindset bij klanten. De klant maakt namelijk de beslissing om gebruik te maken van een remanufactured product in plaats van een nieuw product. In de praktijk willen bedrijven graag toe naar deze circulaire aanpak, maar blijkt het intern moeilijk te organiseren, bijvoorbeeld door administratieve hobbels en omdat retourlogistiek georganiseerd moet worden.