Seepje verpakking – FLEX/design

Case

"Met de juiste ideeën kunnen ontwerpers inspireren, beïnvloeden en uiteindelijk het gedrag van mensen veranderen"
Jeroen VerbruggeManaging/Creative director FLEX/design en deelnemer CIRCO Class
seepje _ flex verpakking

Uitdaging Seepje

Seepje maakt wasmiddelen, allesreinigers en afwasmiddelen van de schillen van wasnootjes uit India en Nepal. Om beter aan te sluiten op de wensen van Nederlandse consumenten is er naast de wasnootjes ook een vloeibare versie van de was- en reinigingsmiddelen ontwikkeld.

 

Circulaire ontwerpstrategie

Het ontwerp van de fles is gebaseerd op een ouderwets zeepblok. Bij het ontwerp en de kleurkeuze is er vanaf het begin rekening gehouden met zowel design for recycling als het toepassen van gerecycled materiaal. FLEX is actief op zoek gegaan naar een goede grondstof. In eerste instantie kwamen ze uit bij materiaal van gerecyclede HDPE melkflessen uit Groot-Brittannië.

Later vonden ze een beter alternatief bij de Nederlandse grondstofleverancier QCP. Maar dit materiaal was dan weer zo goed van kwaliteit dat de gebruiker nauwelijks kan zien dat het om gerecycled materiaal gaat. De rechthoekige vorm zorgt ervoor dat er tien tot twintig procent meer flessen op een pallet passen. Het weglaten van het traditionele handvat bespaart nog eens tien procent materiaal in relatie tot de inhoud. Het label is gemaakt van gerecycled papier en is niet verlijmd, waardoor het eenvoudig van de fles te verwijderen is.

> Circulaire ontwerpstrategie: Recycle (Products that Flow)

Seepje

Circulair businessmodel

Begin 2017 is de nieuwe verpakking voor vloeibare Seepjes gelanceerd. Het aanbieden van vloeibare was- en schoonmaakmiddelen in deze nieuwe verpakking leidde ertoe dat Seepje een prominente plek kreeg in de schappen van Albert Heijn. Inmiddels zijn er elf verschillende Seepjes verkrijgbaar bij zo’n 1400 winkels in Nederland en België. Het gerecyclede materiaal van QCP heeft ongeveer dezelfde kostprijs als nieuw materiaal. Maar het draagt in belangrijke mate bij aan het circulaire verhaal van het merk. Na gebruik kan de consument het afdanken bij het PMD-afval, waarna het opnieuw gerecycled kan worden.

> Circulair businessmodel: Tussenbatermodel – terugwinnen

 

Resultaat & vervolg Seepje

Met financiële ondersteuning van Stichting DOEN is Seepje bezig met internationale opschaling. Onder meer naar België en Duitsland. Het iconische ontwerp heeft inmiddels diverse design- en marketingprijzen gewonnen. Waaronder de Red Dot Design Award, de Pentawards en NL Packaging Awards.