Uitdaging
Sinds 1941 levert SEW Eurodrive oplossingen voor aandrijf- en besturingstechniek in de machinebouw. Het bedrijf is specialist op het gebied van motor(reductoren), decentrale techniek, motion control en industriële tandwielkasten. In de loop van de tijd kwam SEW er achter dat hun reparatieproces te kostenintensief was en daardoor niet concurrerend genoeg met andere reparatiebedrijven. De doorlooptijd was lang en het proces erg arbeidsintensief. SEW besloot daarom het proces aan te passen.
Circulaire ontwerpstrategie
SEW zette de reparatieafdeling om in een remanufacturingafdeling, waarbij demontage en assemblage gescheiden werden. Op de remanufacturingafdeling worden de aandrijvingen gedemonteerd, gereinigd en gereviseerd. Alle slijtvaste en goede onderdelen houdt de remanufacturingafdeling apart, om ze vervolgens samen met nieuwe onderdelen in het gangbare assemblageproces in te kunnen zetten. Door alleen de onderdelen te vervangen die versleten of kapot zijn, wordt de levensduur van de machine aanzienlijk verlengd en is veel minder nieuw materiaal nodig. Omdat het opnieuw in elkaar zetten van de aandrijving via het normale assemblageproces loopt, verstoort de demontage, reiniging en revisie de “flow” niet. Deze aanpak levert ook veel leerpunten op voor het ontwerpen en verbeteren van nieuwe producten.
> Circulaire ontwerpstrategie: Duurzaamheid en Onderhoud & Reparatiegemak
Circulair businessmodel
De nieuwe aanpak heeft tot veel kostenbesparingen geleid voor zowel klanten als SEW zelf. Bij de oude aanpak stuurde de klant de defecte aandrijving op naar SEW. Vervolgens deed SEW vooronderzoek en stelde een offerte op voor de arbeids- en materiaalkosten die nodig zijn voor de reparatie. Daarna ging de klant intern overleggen over deze offerte, wat voor een lange doorlooptijd zorgde. Bij de nieuwe aanpak werkt SEW met een vooraf vastgelegde offerte. De hoofdonderdelen van de aandrijving, de stator en het huis, moeten goed genoeg zijn – voor de rest van de onderdelen geldt een vaste prijs. De nieuwe werkwijze heeft ook geleid tot minder transportkosten, overzichtelijkere werktijden, een eenvoudiger administratieproces en ruimtebesparing, omdat er geen magazijn nodig is waar de defecte machines opgesteld staan. Het eindproduct kost ongeveer de helft van de nieuwprijs. Het is zo goed als nieuw en heeft dezelfde garantietermijn als een nieuwe aandrijving.
> Circulair businessmodel: Tussenbater – repair / recovery
Resultaat & vervolg
Jaarlijks assembleert SEW Eurodrive circa 2000 aandrijvingen volgens de remanufacturingsmethodiek. Door demontage en reiniging los te zien van assemblage ontstonden er ook nieuwe specialismen, wat de kwaliteit van het product ten goede kwam. SEW staat niet stil en blijft zich ook de komende jaren inzetten voor het optimaliseren van hun processen.