Circulair ondernemen in de keukenbranche: koken als dienst

Update

Circulair ondernemen binnen de keukenbranche: wat zijn de mogelijkheden? Met die vraag deed keukenleverancier ATAG Benelux vorig jaar mee aan een CIRCO Track. Het resultaat: Kitchen Appliances As a Service (KAAS), oftewel ‘koken als dienst’. Innovation manager Jan van Os: "Wij leveren de dienst dat je kunt koken en eten bewaren, en dat alles in een gezond binnenklimaat. In ruil daarvoor betaal je een maandelijkse vergoeding."

ATAG

Voor ATAG Benelux is circulariteit niet compleet nieuw: duurzame producten, reparatie, refurbishment en recycling staan al hoog op de agenda. Maar hoe verwerk je circulaire modellen op een innovatieve en structurele manier in je bedrijf, en verdien je hier tegelijkertijd ook nog geld mee? Van Os: “Dat laatste is niet onbelangrijk, we zijn een commercieel bedrijf. Tegelijkertijd willen we onze verantwoordelijkheid pakken op het gebied van milieu. We willen experimenteren, innoveren en stappen zetten.”

Circulair kookabonnement

Waar sprake is van waardeverlies, vind je vaak circulaire kansen. Zo ook bij ATAG. “Als een oven of een kookplaat eenmaal een paar jaar gebruikt is, blijft er weinig waarde over. Hoe zorgen we er nou voor dat die producten hun waarde behouden? Door eigenaar van de producten te blijven en zo zelf te kunnen bepalen hoe we de producten optimaal in werking houden, bijvoorbeeld door middel van refurbishment.”

Maar ATAG gaat nog een stap verder. “Wij willen verantwoordelijk zijn voor ‘koken’ als concept: een goed binnenklimaat, eten bewaren en bereiden. Door deze propositie te combineren met een abonnementsmodel en dus maandelijkse betalingen in plaats van betaling per product, is dit voor ons ook rendabel. Als er ergens een oven kapotgaat en reparatie door middel van refurbishment is geen optie, kunnen we de bruikbare onderdelen eruit halen en hergebruiken. En anders bekijken we hoe we de oven op een verantwoorde manier kunnen recyclen. Het doel is altijd om het waardeverlies te beperken.”

ATAG in Track

Jan van Os en zijn collega tijdens de Track begin vorig jaar

Nieuwe uitdagingen

Een compleet nieuw businessmodel voor ATAG dus, dat mooie kansen oplevert maar daarnaast ook zorgt voor uitdagingen. “Hygiëne en veiligheid staan natuurlijk voorop, en als we op een andere manier gaan werken moeten we dat kunnen blijven waarborgen. En refurbishment levert nieuwe vraagstukken op, bijvoorbeeld qua logistiek. We moeten een kapotte oven uit een keuken halen, transporteren en vervangen. Om onderdelen opnieuw te kunnen gebruiken moeten we hem eerst goed schoonmaken, en eventueel reparaties uitvoeren.”

“Om dit proces goed te kunnen aanvliegen zullen we moeten gaan werken met lokale partners. Dat is nieuw voor ons, want we zijn het gewend om alles zelf op te lossen met onze eigen service- en logistiekafdeling. Als laatste zorgt het werken met een nieuw businessmodel voor grote veranderingen. Wij zijn een traditioneel bedrijf dat producten verkoopt. Als we gaan werken met maandelijkse betalingen, ziet het financiële plaatje er heel anders uit.”

"Door de circulaire propositie te combineren met een abonnementsmodel en dus maandelijkse betalingen in plaats van betaling per product, is dit voor ons rendabel"

Groen licht voor pilot

Ondanks de uitdagingen kregen Van Os en zijn collega na een pitch voor het directieteam groen licht om dit jaar een pilot uit te voeren bij een klein appartementencomplex. “Dat is heel spannend, maar ook leuk. Naar aanleiding van de pilot zal blijken wat voor partners we nog nodig hebben en hoe we het concept nog kunnen verbeteren. Daarna kan het concept wellicht breder uitgerold worden. En omdat we onderdeel zijn van het Chinese Hisense, met 80.000 medewerkers, is de potentiële impact groot!”

ATAG Benelux is actief in de Business-to-Business-markt: via keukenvakzaken, elektrozaken, woningbouwprojecten of keukenbouwers komt hun keukenapparatuur terecht bij consumenten.

Jan van Os

Discussieer mee