“Omdat veerboten deels worden gesubsidieerd door overheden, neemt de vraag naar circulaire oplossingen toe. In publieke tenders wordt ernaar gevraagd en op beoordeeld. Daar moeten we een goed sluitend antwoord op hebben, zodat we kunnen acteren in plaats van reageren, en zodat we daar in een heel vroeg stadium al rekening mee kunnen houden in het ontwerp”, vertelt Bart Smit, industrieel ontwerper bij Damen.
Samen met collega’s Dewi Wesselman, ook industrieel ontwerper, en Jan van Ooijen, designer proposal engineer, deed hij daarom vorig jaar mee aan een CIRCO Track. Dewi: “Cradle2cradle zit al in de ambitie van Damen, het is de toekomst. Daarom hadden we vanuit Damen al een keer meegedaan aan een Track, maar het is goed om te zorgen dat meerdere mensen binnen de organisatie aan het circulaire vraagstuk kunnen werken. We zitten nu in ieder geval met zijn drieën op één lijn: wat is circulariteit, hoe pas je het toe?”.
Circulaire Waterbus
Tijdens de Track namen ze DeWaterbus in Rotterdam als case; een veerboot die vaart tussen Rotterdam en Dordrecht en binnen de regio Drechtsteden. Onlangs won Damen de aanbesteding van DeWaterbus voor de komende jaren. Ook hierbij was circulariteit een van de eisen. Jan: “Het was een eye-opener om tijdens de Track te merken dat we binnen Damen eigenlijk al best circulair werken.”
“Dat komt voort uit het feit dat een schip per definitie een duurzaam product is, omdat de investering in het begin hoog is en de noodzaak er is om de economische waarde gedurende een lange tijd hoog te houden. Elk schip dat niet vaart verdient geen geld. Dus hoe korter een boot in onderhoud is, hoe gunstiger dat is voor onze klanten. Tegelijkertijd staan we door de markt onder prijsdruk, en worden we daardoor gedwongen om onze circulariteitsprincipes voor een deel los te laten.”
Discussieer mee