Terugblik – Circular Textile Days; bedrijfskleding neemt het voortouw

Update

De eerste editie van de Circular Textile Days vond in september plaats. Het doel? De textielketen helpen partners voor duurzame textielketens te ontmoeten en in gesprek te gaan over innovatieve circulaire textiel oplossingen. Stella van Himbergen, Sector Lead Consumptiegoederen en Ellen Sillekens, CIRCO Trainer Kleding & Textiel, waren erbij en deelden hun ervaring van deze nieuwe, internationale beurs.

hart5575

Wat was de belangrijkste boodschap?

De Europese textielbranche gebruikt jaarlijks zo’n 17 miljoen ton niet herwinbare materialen. Die bronnen zijn niet oneindig. Bovendien verontreinigt de grote hoeveelheid kledingafval de aarde. De transitie naar circulaire processen is cruciaal om dit substantieel te verminderen. Daarnaast zullen producenten van consumentenkleding, bedrijfskleding en huishoud- en woningtextiel vanaf 2023 wettelijk verantwoordelijk blijven voor wat er aan het einde van de gebruikscyclus mee gebeurt. Deze zogenoemde Uitgestelde Producenten Verantwoordelijkheid gaat gelden voor alle bedrijven die textielproducenten op de Nederlandse markt afzetten. Op de beurs werd duidelijk dat de bedrijfskleding sector hier al flink op voorsorteert en de fashion industrie in vergelijking nog achterblijft.

 

“Op dit moment neemt bedrijfskleding het voortouw en blijft de fashion industrie nog achter. Hopelijk zien we volgend jaar ook nog meer van de fashion industrie.”  -Stella van Himbergen, Sector Lead Consumptiegoederen

 

Wat sprak je het meest aan tijdens het evenement?

CIRCO Trainer Ellen Sillekens was onder de indruk van de ontwikkelingen die te zien waren op de Circular Textile Days. “De bedrijfskleding sector maakt stappen! Mooi om veel huidige- en oud deelnemers te ontmoeten op weer een van de eerste fysieke events. Bijvoorbeeld Wolkat, een groep internationale bedrijven die zich bezighoudt met textielrecycling en in 2020 meedeed aan een CIRCO Track, liet zien steeds meer samen te werken met retailers om de keten te sluiten. Zo werken ze samen met een aantal vestigingen van bijvoorbeeld Albert Heijn, Jumbo en HEMA om in de winkel in te zamelen en ook weer het afnemen van gerecyclede producten zoals boodschappentassen van textiel en keukentextiel. Nu ligt de focus hierbij nog met name op ‘home & living’ textiel, maar vanaf volgend jaar gaan ze ook aan de slag met kleding!

 

 

Waarom moet volgend jaar elk bedrijf uit de textielketen bij dit evenement zijn?

Van lineair naar circulair betekent bijna altijd het aangaan of vernieuwen van samenwerkingen. Op deze beurs vinden partijen, in verschillende fases van transitie naar duurzame of circulaire ketens, elkaar en inspireren bedrijven elkaar om stappen te zetten. Ook voor CIRCO is het ontmoeten van dat netwerk belangrijk. Bijvoorbeeld om bestaande- en potentiële partners zoals stakeholders, eindbeslissers, engineers en innovators en hun circulaire ontwikkelingen scherp op mijn netvlies te hebben. Dat is nodig om goed op de realiteit van deelnemers aan te sluiten bij het ontwikkelen van nieuwe CIRCO Tracks en om met CIRCO Hubs in gesprek te blijven over productgroepen, thema’s en interessante partners voor samenwerking.

Hoe gaat dat netwerken en elkaar inspireren in zijn werk?

Tijdens de lezing van de brancheorganisatie FTN (Federatie Textielbeheer Nederland/ Technologisch Kenniscentrum Textielverzorging) kwam CIRCO Sectorlead Stella, er bijvoorbeeld achter dat de textiel service-industrie een interessante grondstof kan leveren aan de recycling industrie voor textiel. Nederlandse wasserijen en linnenverhuurders die zich bezighouden met professionele textielverzorging voor bijvoorbeeld hotels en ziekenhuizen beschikken namelijk over een groot volume versleten witte kleding en textiel van een hoogwaardige kwaliteit.

“Op dit moment zijn we in samenwerking met Rijkswaterstaat en OVAM Vlaanderen, met een circulair ontwikkeltraject bezig voor herbruikbare luiers. Na de lezing van FTN, kwamen we met elkaar in gesprek en FTN bleek enthousiast over waar CIRCO mee bezig is en wil graag meewerken. Dat betekent dat we met FTN en hun leden gaan verkennen of zij een nieuwe productgroep aan hun portfolio toe kunnen voegen: het reinigen van herbruikbare luiers. Het ontmoeten van netwerken werpt dus echt z’n vruchten af!” Aldus Stella.

Terugkijken?

Het event was gedeeltelijk fysiek en gedeeltelijk digitaal. De digitale onderdelen zijn hier terug te kijken!

Discussieer mee