Visie op duurzaamheid in elke afdeling
De duurzame mindset binnen ons bedrijf is er altijd geweest. Wij zijn deelnemer van Green Deal Circulair inkopen en Green Deal circulaire gebouwen en hebben een cradle2cradle ontwerp voor een afvalbak voor het scheiden van afval. Wat daar echter nog aan miste was het financiële en commerciële model. Duurzaamheid werkt alleen als het financieel aantrekkelijk is voor zowel de verkoper als de koper. Je blijft anders afhankelijk van een beperkte groep klanten die een bepaalde maatschappelijke positie innemen of visie op duurzaamheid. Op die basis kun je geen bedrijf leiden.
We besloten deel te nemen aan de workshop Track van CIRCO, omdat je met een aantal andere partijen praktisch aan de slag gaat om je plan van aanpak te finetunen. Het werkte goed dat onze ontwerper (Reinier den Boer) ook aanwezig was, omdat bij ons bedrijf de visie op duurzaamheid vloeiend in elke afdeling overloopt. De CIRCO aanpak bevestigde ook de noodzaak van het samenbrengen van het ontwerpdeel en het financiële plaatje, wil je tot een circulaire aanpak komen, en tot een kloppend verhaal dat bij ons product past. Circulair ondernemen is een proces dat eigenlijk begint zodra je mee gedaan hebt met de Track: we kregen handvaten en ideeën aangereikt om het circulaire economie plan zo uit te werken dat het bij jouw situatie en product past.
“We hebben onze producten future proof gemaakt en meer flexibiliteit gegeven doordat ze modulair zijn.”
Continue finetunen
We hebben ons hele assortiment aangepast aan de hand van de beginselen van de circulaire economie. Dit betekent dat we onze producten future proof gemaakt hebben en meer flexibiliteit hebben gegeven doordat ze modulair zijn. We zijn continue aan het verbeteren en fine tunen, ook bij nieuwe producten. De financiële propositie hebben we uitgewerkt en is inmiddels een vast onderdeel van het offerte traject. We zijn inmiddels met staalbedrijf Brink zo ver dat we ook hier aan onze klanten de service aanbieden om bijvoorbeeld de retourstroom van materialen of refurbishment uit te voeren.
We hebben de ambitie geformuleerd dat over vijf jaar 85% van de materialen retour moet komen en dat circulariteit een belangrijk onderdeel is van ons zaken doen. Het is sterk afhankelijk van hoe dit zich in de markt ontwikkelt, maar we proberen ambitieuzer te zijn dan de markt en dus onze klanten mee te trekken in het circulaire gedachtegoed. We zijn continue met hen in gesprek en proberen de vraag te beantwoorden hoe we het gaan aanpakken en hoe we die circulaire marktvraag tot stand kunnen laten komen. Bijvoorbeeld door het opzetten van een pilot of door kleine stappen te ondernemen.
Kennis delen en het gesprek aangaan
Het circulaire gedachtegoed begint voor heel veel mensen bij een marketing concept. Het is natuurlijk veel meer dan dat. Iedereen die met de circulaire economie bezig is, zou al die nieuwe kennis kunnen delen om elkaar verder te helpen. Wij proberen het altijd onderdeel te laten zijn van de gesprekken die we voeren met onze leveranciers en klanten. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar het proces hebben we in gang gezet.
Met name bij de overheid zie je dat inkopers nog veel te lineair denken, en zo worden aangestuurd. Daar valt nog een grote stap te maken. De overheid kan een heel belangrijke rol spelen in het op gang krijgen van de circulaire economie. Niet alleen met regelgeving, maar ook door het geven van het goede voorbeeld en het gewoon te doen! Ik denk dat iedereen, ook al is het alleen al voor je eigen bestwil, ambassadeur moet zijn van het circulaire economie gedachtegoed.
Tekst: Maxe van Heeswijk
Discussieer mee