Systeem zonder afval
In een circulaire economie draait alles om waardebehoud. Het is een alternatief economisch model gebaseerd op gesloten kringlopen, zoals we die uit de natuur kennen. In tegenstelling tot de huidige lineaire economie, is een circulaire economie een systeem zonder afval. En dat is hard nodig. Bijvoorbeeld omdat we tegen de grenzen van ons grondstoffengebruik aanlopen. De generaties na ons – maar wijzelf ook al – krijgen te maken met enorme tekorten van cruciale grondstoffen. Nog een reden is dat we enorme, problematische ophopingen van afval creëren. Dat zijn allerlei soorten afval. Maar de meest zichtbare vorm zijn verpakkingen.
Tijdens de Kickstart Workshop Circulair Verpakken van CIRCONNECT namen CIRCO, de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) deelnemers mee in de wereld van circulair verpakken. Iedereen kon kennismaken met de verschillende ontwerpstrategieën voor circulaire verpakkingen. Alle R-strategieën die relevant zijn voor verpakken, van Rethink tot aan Recover, kwamen aan bod. Eén ding werd heel duidelijk: een circulaire verpakking realiseer je niet alleen. Daar is een integrale blik op je product-verpakkingscombinatie voor nodig. En de betrokkenheid van alle spelers uit je keten.
Rethink in verpakkingsontwerp
Er zijn verschillende manieren om de hoeveelheid verpakkingsafval te verkleinen en tot alternatieven van verpakkingen te komen. Bijvoorbeeld door te zorgen dat verpakkingen beter te recyclen zijn of door minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Dat klinkt logisch. Maar hoe kom je tot dit soort ideeën voor jouw specifieke verpakking?
De HvA ontwikkelde daarvoor de Rethink Tool. Met hulp van deze tool kunnen bedrijven tot nieuwe ideeën komen. De essentie van rethinking is het voorkómen dat er afval gecreëerd wordt. Om dat te doen, is het belangrijk om niet alleen naar de verpakking te kijken. Rethink is het analyseren van een product-verpakkingscombinatie op de functies en behoeften die het vervult. Focus in het ontwerpproces van een verpakking dus ook op het product.
Alex Hanhues (docent en onderzoeker bij de HvA) legde uit hoe de Rethink Tool je helpt in zo’n omdenk-proces. De tool bestaat uit een poster en een kaartenset. Op de poster leg je de basisuitgangspunten vast. En met de vragen op de kaarten doorbreek je je denkpatronen. Hanhues demonstreerde dit aan de hand van een alledaags maar duidelijk voorbeeld: een tandpastatube.
Discussieer mee