Rethink
Het framework, dat te vinden is op circonnect.org kan gebruikt worden om ontwerp-gerelateerde onderwerpen uit te werken. Een belangrijke eerste stap in dit proces is ‘rethink’: hebben we het product wel nodig? Daarna komen ‘grondstoffen en productie’, waarover vragen kwamen over de duur van gebruik. Moet je altijd voor 100 jaar ontwerpen? Of, als je weet dat een interieur maar zeven jaar meegaat, is gerecycled materiaal dan een mogelijkheid? Kun je het zodanig demontabel ontwerpen dat het na gebruik opnieuw zeven jaar kan worden ingezet? Het framework werkt als checklist voor ontwerpprocessen en doet een aanzet om generieke ontwerp-uitdagingen te formuleren. Ook wordt het alom bekende Value Hill principe verder gedetailleerd.
Neem een keuken, door veranderende trends en snelle verkoop van huizen, wordt een keuken na gemiddeld zeven jaar gesloopt. Een ontwerpstrategie die je hierop kunt toepassen is toepasbaarheid en opwaardeerbaarheid. Met bijvoorbeeld nieuwe frontjes voor op de kastjes.
Maar kun je met design de vraag veranderen? Of is de veranderende wereld een gegeven? Oftewel, wie bepaalt de markt: de consument of de producent?
Volgens een deelnemer die medische producten aanbiedt is de vraag naar hergebruikte producten gestegen. Hij vindt het belangrijk om een groot deel van het portfolio uit gebruikte producten te laten bestaan om de vraag te stimuleren. Bovendien, merkt een andere deelnemer op, zijn bedrijven die zich actief duurzaam profileren vaak beter in staat om personeel te behouden.
Discussieer mee