‘Horeca Nieuwmarkt Amsterdam Plasticvrij’, dit artikel verscheen onlangs in het Parool. De ondernemers worden ‘pioniers’ genoemd en benoemen producten die lastig plasticvrij te verpakken zijn, zoals honing. Toch is dit geen toekomstmuziek meer: volgens de nieuwe SUP-wetgeving moet per 1 juli de meerprijs van verpakkingen berekend worden aan de consument en apart vermeld staan op het bonnetje. Uiteindelijk moet vanaf 1 januari 2024 herbruikbaar servies standaard zijn in hotels, restaurants en cafés. Is de horeca hier klaar voor? Welke veranderingen zijn er nodig om geen single used verpakkingsmateriaal meer te hebben? En kunnen grote bezorgplatforms, zoals Deliveroo en Uber wellicht een rol spelen in de logistiek van herbruikbare verpakkingen?
CIRCO organiseerde onlangs een track (traject) met verschillende spelers uit de horeca. Hieruit bleek dat veel spelers nog onvoldoende op de hoogte zijn van de nieuwe wetgevingen, laat staan dat ze er klaar voor zijn. Hiervoor zijn twee redenen: ten eerste is het voor horeca-ondernemers lastig te bepalen wat beter is. Zijn rietsuiker- en bamboeproducten uit Azië die met een container hierheen komen, echt beter dan een Nederlandse plastic verpakking? En ten tweede kampen ondernemers momenteel met andere problemen, zoals personeelstekorten en ruimtegebrek om herbruikbare verpakkingen af te wassen.
Mogelijke oplossingen
Toch komt de wetgeving eraan en wordt ook de roep uit de maatschappij steeds luider om zwerfafval te verminderen. Wat zijn mogelijke oplossingen? In CIRCO tracks gaan deelnemers actief op zoek naar een nieuw businessmodel. Zo was bij deze track de horeca verpakkingsgroothandel Paardekoper aanwezig. Zij hebben veel kennis van materialen, type verpakkingen en de commerciële kant. Met alleen het aanbieden van herbruikbare verpakkingen is er echter nog geen complete oplossing. Er moet een heel netwerk worden opgericht om de herbruikbare verpakkingen goed schoon weer terug te leveren bij de ondernemer. Daarom lanceerde Paardekooper in 2022 the Circular Innovation Hub, een inhouse startup die zich richt op het ontwikkelen van circulaire systemen. Paardekooper kent de keten en de behoefte in de markt en kan met een nieuwe businesscase de klanten ontzorgen
Logistiek
Ook een bezorgservice van vleesgerechten was aanwezig bij de track, het idee van het ontvangen van schone herbruikbare verpakkingen klonk voor deze partij ideaal. De bezorgservice heeft veel vestigingen door het hele land maar de verpakkingen zijn overal hetzelfde: voor sausjes zijn overal dezelfde uniforme bakjes nodig. Alleen: als je eten bezorgd, hoe krijg je dan de verpakkingen weer terug? In de CIRCO track werd onder leiding van gespecialiseerde trainers nagedacht over deze vraag. Verschillende ideeën kwamen naar boven, zoals een andere rol voor de bezorger: In plaats van het eten bij de deur af te leveren, komt deze binnen, schept het eten op en neemt de herbruikbare verpakking weer mee. Voor het ‘verpakkingsprobleem’ is dit positief, alleen: willen klanten dit? Een wildvreemde naar binnen laten in de privacy van hun huis?
Marktwerking en platforms
Toch is het inzetten van platforms voor retourlogistiek niet zo’n gek idee en daarbij zou het helpen als verpakkingen grotendeels gestandaardiseerd zijn. Het gemak van het inleveren van de verpakkingen is voor consumenten cruciaal. Zij zijn al gewend met apps te eten te bestellen en wellicht kan daar een logistieke toepassing bij. Het retourneren, de reiniging en herdistributie naar horeca moet dan efficiënt ingericht worden. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat platforms tegen vergoeding verpakkingen retour meenemen en naar een centrale spoelkeuken brengen? Het Duitse bedrijf Vytal ziet al erg veel potentie in herbruikbare voedselverpakkingen en heeft hierin geïnvesteerd. Volgens hen zitten we op een kantelpunt en is de tijd er rijp voor. Uiteindelijk gaat de marktwerking bepalen wat het beste systeem is. Door de aankomende wetgeving is het voor ondernemers nu ook tijd om in beweging te komen.
Discussieer mee