Het aantal e-bikes dat wordt verkocht groeit gestaag door en zit inmiddels op ongeveer 400.000 per jaar. Na vijf of zes jaar neemt de kwaliteit van de accu zodanig af dat hij gerefurbished of vervangen moet worden. Circulaire economie-expert Florens Slob, mede-organisator van de Track: “Dan zit je dus op 400.000 maal 2 kilo aan accu’s, met waardevolle materialen zoals nikkel, kobalt, mangaan, koper, lithium en aluminium. Dat zijn geen gigantische hoeveelheden, maar het is wel een dusdanig volume dat we zeggen: daar moeten we iets mee.”
“Bovendien komen er straks ook nog accu’s vrij van elektrische auto’s, en dan gaat het om veel grotere volumes. Maar de accu’s van elektrische fietsen, scooters en scootmobielen gaan korter mee en komen over niet al te lange tijd vrij. Dat is de reden dat we deze CIRCO Track hebben georganiseerd. We merkten dat er wel meerdere partijen met dit onderwerp bezig waren, maar er nog niet echt beweging ontstond. We wilden triggeren dat er industrie-afspraken worden gemaakt: wanneer vinden bedrijven het wél veilig en goed om een accu eerst te laten repareren of refurbishen in plaats van standaard de hele batterij te vervangen? En welke repurpose mogelijkheden zijn er voor de accu’s?”
Vertrouwen in reparatie
Op dit moment worden de meeste fietsaccu’s die stukgaan namelijk weggegooid. Ze worden dan gerecycled. Slob: “Maar het zou natuurlijk beter zijn om eerst te kijken of reparatie, refurbishing of remanufacturing mogelijk zijn. Dat gebeurt nu niet omdat er een bepaald volume voor nodig is voordat het voor fabrikanten interessant is om naar een professionele aanpak te kijken. Op dit moment is het voor fietsfabrikanten simpelweg makkelijker om een nieuwe accu te kopen dan om naar een van de andere opties te kijken. Daar komt bij dat de veiligheid op dit moment onvoldoende geborgd is. Een fabrikant wil geen enkel risico lopen dat hun merkfiets ontbrandt doordat een derde partij de accu onprofessioneel gereviseerd heeft. Terwijl het wel mogelijk is om dat veilig en professioneel te doen: dat laat een bedrijf als fietsaccu-revisie.nl zien.”
Discussieer mee