“We zien circulair ondernemen als een businesskans”

Update

Als 1000e bedrijf rondde schoonmaakbedrijf Hago 29 juni een CIRCO Track af. Collega’s Warner van Noord en Theo Bakker werkten aan een businesscase rondom het hervullen van de jerrycans waarin de schoonmaakmiddelen worden geleverd. “Er zijn nog wat obstakels, maar we zien zeker mogelijkheden! Daarom gaan we na de zomer een pilot doen op Schiphol samen met onze leverancier.”

Cleaning home table sanitizing kitchen table surface with disinfectant spray bottle washing surfaces with towel and gloves. COVID-19 prevention sanitizing inside

Collega’s Warner van Noord (Operationeel Manager Hago Airport Services) en Theo Bakker (Manager Ketensamenwerking Hago Rail Services) deden samen mee aan de Track Professional Cleaning. Hoewel Airport Services en Rail Services binnen Hago twee aparte bedrijven zijn, kennen de twee elkaar goed. Van Noord: “We hebben er bewust voor gekozen om vanuit beide bedrijven mee te doen aan de Track. Ik denk namelijk dat het beter werkt om zoiets breder aan te pakken, omdat je toch wat schaal nodig hebt. Daardoor wordt het voor andere bedrijven ook weer interessanter om circulair werken samen met ons op te pakken.”

Onbewuste behoefte

Door corona liep het aantal reizigers op Schiphol en stations sterk terug, waardoor er minder schoongemaakt hoeft te worden. Van Noord: “Ondanks die, hopelijk tijdelijke, terugloop blijven de processen gewoon doorlopen. Vooral aan de operationele kant is er nu minder capaciteit, en zijn er minder mensen aan het werk. Tegelijkertijd blijven verbetertrajecten continu doorgaan. Misschien is dat nu zelfs wel belangrijker, want we moeten creatief omgaan met de middelen die we hebben.”

Hoewel er al bepaalde circulaire processen lopen binnen Hago, is er ruimte voor verbetering. Bakker: “We zien dat ook als noodzakelijk om een aantrekkelijke partner te blijven voor (potentiële) opdrachtgevers. Zo geven we invulling aan een nog onbewuste behoefte bij sommige klanten. En bij een paar grote opdrachtgevers, zoals Schiphol Group en NS, is het al een zeer bewuste behoefte. We zien circulair ondernemen dus zeker ook als een businesskans. Bovendien beschouwen we het als een mogelijkheid om de hele keten te stimuleren en inspireren.”

"We willen de jerrycans zo hoog mogelijk in de waardeketen terugkrijgen, dus liever hervullen dan recyclen"

Grote afvalstroom

Tijdens de Track keken Bakker en Van Noord naar de afvalstromen van Hago. “De verpakkingen van onze schoonmaakmiddelen zijn een van de grootste afvalstromen waar we niks mee doen. Een deel ervan sturen we al wel terug naar onze leverancier, voor refill. Maar dat gebeurt nog niet met alle verpakkingen.” De twee besloten zich te focussen op de jerrycans. Ze brachten de hele waardeketen van de jerrycans in beeld. Waar zit waardeverlies, en liggen er dus kansen? Bakker: “We willen die cans zo hoog mogelijk in de waardeketen terugkrijgen, dus liever hervullen dan recyclen. Van Noord: een aantal obstakels zijn tijdens de Track inzichtelijk gemaakt zoals de benodigde opslagruimte en wettelijke kaders rondom chemie. Maar we zien zeker mogelijkheden, daarom gaan we na de zomer een pilot doen op Schiphol samen met onze leverancier Alpheios.”

De diepte in

Aan de Track deden partijen uit de hele schoonmaakketen mee. Dat had een grote meerwaarde voor Bakker. “Dat je met al die partijen eens digitaal aan tafel zit, was heel waardevol. Je ziet nieuwe mogelijkheden en krijgt ideeën. Ook heb ik namen opgeschreven van mensen die ik in de toekomst nog eens kan bellen, om te kijken of samen kunnen optrekken rond nieuwe circulaire plannen.” Maar ook de methodiek bood een meerwaarde, vond Van Noord. “Het werkt goed om de hele waardeketen eens gestructureerd in kaart te brengen en echt de diepte in te gaan. Als we straks met nieuwe circulaire plannen bezig zijn gaan we de methodiek zeker opnieuw gebruiken.”

Discussieer mee