Collega’s Warner van Noord (Operationeel Manager Hago Airport Services) en Theo Bakker (Manager Ketensamenwerking Hago Rail Services) deden samen mee aan de Track Professional Cleaning. Hoewel Airport Services en Rail Services binnen Hago twee aparte bedrijven zijn, kennen de twee elkaar goed. Van Noord: “We hebben er bewust voor gekozen om vanuit beide bedrijven mee te doen aan de Track. Ik denk namelijk dat het beter werkt om zoiets breder aan te pakken, omdat je toch wat schaal nodig hebt. Daardoor wordt het voor andere bedrijven ook weer interessanter om circulair werken samen met ons op te pakken.”
Onbewuste behoefte
Door corona liep het aantal reizigers op Schiphol en stations sterk terug, waardoor er minder schoongemaakt hoeft te worden. Van Noord: “Ondanks die, hopelijk tijdelijke, terugloop blijven de processen gewoon doorlopen. Vooral aan de operationele kant is er nu minder capaciteit, en zijn er minder mensen aan het werk. Tegelijkertijd blijven verbetertrajecten continu doorgaan. Misschien is dat nu zelfs wel belangrijker, want we moeten creatief omgaan met de middelen die we hebben.”
Hoewel er al bepaalde circulaire processen lopen binnen Hago, is er ruimte voor verbetering. Bakker: “We zien dat ook als noodzakelijk om een aantrekkelijke partner te blijven voor (potentiële) opdrachtgevers. Zo geven we invulling aan een nog onbewuste behoefte bij sommige klanten. En bij een paar grote opdrachtgevers, zoals Schiphol Group en NS, is het al een zeer bewuste behoefte. We zien circulair ondernemen dus zeker ook als een businesskans. Bovendien beschouwen we het als een mogelijkheid om de hele keten te stimuleren en inspireren.”
Discussieer mee