Iris is programmamanager voor CIRCO Nederland. Met een mastertitel Leadership- & Changemanagement op zak, werkt zij al een aantal jaar als adviseur aan klimaatoplossingen en kansrijke businesscases in de nieuwe economie.
In dit interview gaan Jeroen en Iris met elkaar in gesprek. Over CIRCO’s verleden, heden en toekomst. Over de maatschappelijke bewegingen, de rol van politiek en consumenten. En over de bedrijven die het uiteindelijk moeten gaan doen: Nederland circulair maken voor 2050.
‘Iets’ met design en circulariteit
Iris trapt af: “Laten we teruggaan naar de start van CIRCO. Zeven jaar geleden. Hoe begon het? Wat was het allereerste idee?”
Jeroen: “Voor mij begon het in november 2014. Ik was veel bezig met businessmodel innovatie. Tijdens de presentatie van het boek ‘Products that Last’, van prof. Conny Bakker (TU Delft, Industrial design Engineering), raakte ik daarover in gesprek met Bart Ahsmann, directeur van CLICKNL. Bart was een project aan het vormen uit de koker van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Die dachten: moeten we niet ‘iets’ met design en circulariteit?”
Dat ‘iets’ werd CIRCO. Het team wilde een circulaire ontwerp-aanpak voor bedrijven ontwikkelen. De inhoudelijke basis daarvan was snel duidelijk, dat was gebaseerd op het boek Products that Last. Maar de aanpak was niet direct eenduidig.
Jeroen: “Het heeft echt allerlei vormen gehad. Ook doordat er mensen in het team zaten met hele verschillende achtergronden. Douwe Jan Joustra vanuit de systemen en de ecologische invalshoek. Pieter van Os als doener vanuit het MKB. Ik kwam meer uit de businessmodel kant. Dat heeft Bart bij elkaar gezet. Best stoer dat hij dat zo bedacht had. En vanuit ontwerp-oogpunt heel goed dat we al die perspectieven aan boord hadden. De methode is daardoor ook echt gaan werken.”
Van hergebruiken naar herontwerpen
Iris: “Mooi, de waarde van al die perspectieven. Hoe werd er destijds überhaupt naar de circulaire economie gekeken?”
Jeroen: “Circulaire economie was niche. Nog veel meer niche dan nu. En circular design was er al helemaal nog niet. Je had toen het VANG programma: Van Afval Naar Grondstof. Daar werd over recycling gesproken. Over grondstoffen hergebruiken. Maar als je dat goed wil doen, moet je het product anders gaan ontwerpen. Er waren wel mensen die de overtuiging hadden dat we stroomopwaarts moesten, richting het ontwerp van nieuwe producten. Maar het waren er weinig. Het was nog één groot experiment.”
Het nieuwe CIRCO team dacht al snel: we moeten de aanpak structureren. Dus niet alleen de inhoud, maar juist ook het proces. Welke stappen moet een bedrijf doorlopen om concreet aan de slag te gaan? Jeroen: “Dat is de essentie van de toegevoegde waarde van CIRCO. Om een bedrijf bij de hand te nemen. Er was toen al wel wat kennis, maar wat is die eerste concrete stap? Wat gaan we dóen?”
Iris: “Zie je dat handelingsperspectief als een van de uitgangspunten van de CIRCO methodiek?”
Jeroen: “Ja! Het concrete, tastbare. Maar er zit meer in als je vraagt naar de essentie van de methodiek. Ik denk ook dat de ontwerpende aanpak helpt om bedrijven te vinden wat bij hen past. Wat goed is voor hun klanten. En dat we het in de business-taal bespreken en benoemen.”
Discussieer mee