In een CIRCO Track komen bedrijven uit één branche samen rond een specifiek thema of met de hele keten. Tijdens 3 ontwerpdagen verspreid over een aantal weken werken zij aan concrete circulaire producten, diensten en businessmodellen. Juist door dit gelijktijdig met andere bedrijven te doen, leert iedereen van elkaar en komen er interessante overkoepelende observaties boven. Maar wat zijn die observaties en branche-brede learnings? In een reeks artikelen deelt CIRCO de komende tijd de lessen van de deelnemers uit verschillende Tracks. Lees en leer mee!
Post-COVID kansen voor de horeca- en evenementenbranche
De evenementenmarkt en horeca zijn hard getroffen door de COVID-19 crisis. Door de lockdown is er behoefte ontstaan aan nieuwe diensten. Dat is niet per se goed nieuws. Er wordt steeds meer op locatie bezorgd wat tot meer transportbewegingen leidt. Om veiligheidsredenen is de hoeveelheid verpakkingen en disposables bovendien nog verder toegenomen.
Ondanks dat deze logistieke ketens op het eerste gezicht best efficiënt georganiseerd zijn, blijkt in de verschillende schakels veel uitval op te treden. Deze percentages kunnen oplopen tot 20-40% van de totale productie. Dit is een enorme verliespost, zowel qua kosten als qua milieu-impact. Zeker in de evenementenbranche en de horeca, waar veel met verse producten wordt gewerkt met een korte houdbaarheid (zie ook het boek: Products that Flow).
Het goede nieuws is dat deze crisis ook kansen biedt. Tijdens de CIRCO Track ‘Evenementenlocaties, horeca en toeleverende bedrijven’ kwam naar voren dat dezelfde crisis een aantal veranderingen heeft versneld die juist de circulaire economie een stap dichterbij kunnen brengen. De sector voelt een grote druk om minder eenmalige verpakkingen en disposables te gebruiken. Zeker nu de Single Use Plastics regelgeving begin juli van kracht is geworden. Ondernemers beseffen zich dat er juist nu kansen liggen om ‘post-COVID’ duurzaam en circulair op te starten.
↓ Tekst gaat verder onder foto ↓
De learnings
-
Als we weer opengaan, dan doen we het goed
De gedwongen pauze heeft veel ondernemers aan het denken gezet. Hoe wil ik leven en hoe wil ik werken? Een groot aantal van hen komt tot de conclusie dat ze het anders willen gaan doen. Duurzamer en meer circulair.
-
Het terugdringen van Single Use Plastics is cruciaal
Zeker met de nieuwe SUP regelgeving. Gebruik waar mogelijk herbruikbare producten en verpakkingen. Kies bij grote (open) events voor biologisch afbreekbare of gemakkelijk recyclebare materialen. En zorg voor een goede afstemming met de afvalverwerker. Want alleen als het afval goed gescheiden is, kan het verwerkt worden tot nieuwe circulaire producten.
-
Data en slimme ICT oplossingen kunnen een belangrijke bijlage leveren
Om de verspilling van voedsel, producten en verpakkingen tegen te gaan, kan gebruik worden gemaakt van data en slimme ICT oplossingen. Zeker in combinatie met circulaire businessmodellen en ontwerpstrategieën.
> Van aan het einde van de dag weggooien naar van tevoren reserveren
Tijdens de lockdown hebben veel consumenten gebruik gemaakt van slimme reserveringssystemen. Deze apps maken het mogelijk om van tevoren inzicht te krijgen in de hoeveelheid eten die moet worden ingekocht. Dit biedt bedrijfskantines en andere horecalocaties de kans om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Zo kan tekort aan en vooral verspilling van eten voorkomen worden. Blijdorp bijvoorbeeld geeft bezoekers de kans van tevoren een lunch te reserveren.
> Van ongeveer weten wat waar is naar precies weten wat waar is
Waar bevindt een product zich? En wat is de conditie van dit product? RFID-chips, dataloggers, sensoren en andere ‘track & trace’ systemen maken het mogelijk om dit op elk moment te weten. Hierdoor kun je een exacte inschatting maken van je voorraden. Bovendien is het cruciaal bij het management van deel- en leasesystemen en herbruikbare verpakkingen (refill, pooling en statiegeld).
> Van voorbereid op drukte naar voorspellen van drukte
Algoritmes helpen organisaties en bedrijven te voorspellen wat hun klanten op welk moment nodig hebben. Deze ‘predictive analytics’ stellen ze in staat om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen en dus verspilling tegen te gaan. Denk hierbij aan het bepalen van de vraag naar ijs of juist warme chocomel op basis van de weervoorspellingen.
De plannen voor de praktijk
Van der Linde Catering ontwikkelde tijdens de lockdown een nieuwe lijn met duurzame maaltijden in aantrekkelijke boxen: de ontbijtbox, lunchbox, borrelbox, dinerbox, giftbox en company cooking box. De boxen onderscheiden zich met verse, lokale ingrediënten en door de aandacht en gedrevenheid van de chefs. Het uitpakken ervan alleen al moet het gevoel van een cadeau geven. De lijn is succesvol, maar zorgt ook voor (veel) verpakkingsmateriaal. Daarom werkt Van der Linde Catering met duurzame materialen. Geheel in lijn met het karakter van de boxen.
Diergaarde Blijdorp gaat de hoeveelheid disposables en verpakkingen verminderen. En wanneer ze echt nodig zijn, dan kiest Blijdorp voor biobased en composteerbaar. Voor verwerking wordt de eigen composteerinstallatie gebruikt.
Stichting CHIO gaat in gesprek met cateringpartners en afvalverwerkers over de disposables bij het jaarlijkse hippische topsportevenement. VIP-relaties krijgen luxe catering van Maison van den Boer. Hierbij wil CHIO dat er alleen nog maar eten en drinken geserveerd wordt met herbruikbaar servies. De disposables voor de andere bezoekers en vrijwilligers worden allemaal recyclebaar of composteerbaar.
Rotterdam Ahoy wil disposables en voedselafval beter inzamelen, sorteren en recyclen. Hierbij werkt het nauw samen met afvalverwerker PreZero. Rotterdam Ahoy kijkt ook kritisch naar de inkoop van verpakkingsmaterialen. Zodat deze goed recyclebaar zijn.
Schiecentrale Events heeft grote ambities. Het wil volledig circulaire evenementen gaan aanbieden. Zonder eenmalige plastic producten. Centraal hierin staat het opzetten van een ‘bibliotheek’ waar voor elk evenement herbruikbare producten als doppers en bekers kunnen worden geleend.
Bouter (grootkeukenapparatuur) gaat inspelen op veranderende klantbehoeften. Door apparatuur modulair te ontwerpen. Door refurbished apparatuur aan te bieden. En door leasecontracten voor mobiele keukens aan te bieden.
Brink Industrial/Lune (afvalscheidingsmiddelen) biedt zich aan als kennispartner om samen met klanten te komen tot inzamelconcepten op locatie die (wel) werken. Hierbij staan hergebruik, recycling en composteren centraal.
Discussieer mee