De wereldwijde speelgoed -en gaming markt werd in 2021 geschat op US$305.57 miljard dollar. Theworldounts.com schat in dat voor elke miljoen dollar omzet 40 ton plastic wordt gebruikt. Dat telt jaarlijks op tot een verbijsterende 12.22 miljoen ton. De Ellen MacArthur Foundation berekende op haar beurt dat maar liefst 80% hiervan eindigt in een verbrandingsoven, op een vuilnisbelt of in de oceaan. Dat is, gerekend op ongeveer 2 miljard kinderen (bron: UN) die op aarde leven, 5 kilo plasticafval per kind per jaar. Enkel aan speelgoed.
De SGN (Stichting Speelgoed Nederland) – organisator van de jaarlijkse ‘Speelgoed van het jaar’ verkiezing – vindt dat we hier wat aan moeten doen.
Maar: als speelgoed zo belangrijk is om kinderen op te laten groeien tot gezonde en gelukkige volwassenen, en we er óók voor willen zorgen dat zij straks nog kunnen leven en spelen op een gezonde planeet, is een drastische verandering nodig. Ook in de speelgoedindustrie.
Het is nu de tijd om speelgoed te ontwikkelen dat zowel technisch, als in gebruik zo lang als mogelijk mee gaat. Dit vergt het ontwerp van andere producten. Met andere middelen, maar ook het ontwikkelen van andere businessmodellen. De nadruk ligt op de kansen die dit gaat bieden.
Een lange en hobbelige weg. Dus begin vandaag.
We kennen een klein aantal spelers dat dit al langere tijd erkent. Zij zijn bezig met het ontwikkelen van duurzaam, of ten minste duurzamer speelgoed. Maar slechts weinig spelers combineren dit met andere businessmodellen. Hierdoor is het klassieke: ‘Sell more, Sell faster’ principe waarin speelgoed wordt gemaakt, verkocht, gebruikt en (uiteindelijk) afgedankt nog steeds dominant in onze branche.
De weg naar een volledig circulaire en duurzame speelgoedindustrie is lang en zal vele hobbels kennen. Het is een illusie te denken dat dit zomaar in één keer gerealiseerd kan worden. Juist daarom is het van cruciaal belang dat de speelgoedbranche vandaag start met de zoektocht naar hoe dit te realiseren.
Omdat dit zal moeten (al dan niet gedreven door schaarste dan wel regelgeving die op ons afkomt). Maar zeker ook omdat deze ontwikkeling grote commerciële kansen biedt aan bedrijven die hier het voortouw in nemen.
Emile Kalis, namens de SGN:
“Om Speelgoedbedrijven, te beginnen met de Nederlandse, te stimuleren in beweging te komen, zijn wij in 2021 gestart met een categorie ‘Duurzaam speelgoed’ bij de Speelgoed van het jaar verkiezing. Dat was maar een eerste proefballonnetje. Uiteindelijk voorzien we dat dit geen aparte categorie meer moet zijn maar dat duurzaamheid, op termijn, in wezen een voorwaarde zal zijn om überhaupt mee te kunnen doen. De stappen kunnen we met z’n allen maken.”
Praktische ondersteuning voor speelgoedbedrijven
“Roepen is 1, doen is 2”, aldus Kalis. “Terugblikken heeft geen zin, de planeet is van ons allemaal. Wat kunnen de speelgoedbedrijven doen om mee te gaan werken aan het terugdringen van de afvalberg; haalbaar en realistisch”.
Om de speelgoedsector praktisch te ondersteunen op hun weg naar een circulair producten -en dienstenaanbod, start de SGN in 2023 met het initiatief “Toys That Last”.
Een nieuwe beweging. Waarin een dialoog wordt gefaciliteerd samen met spelers uit de speelgoedbranche, ervaringen worden gedeeld en deelnemers aan dit initiatief worden geholpen en gestimuleerd om concreet stappen te gaan ondernemen.
In het tweede kwartaal van dit jaar worden vanuit de SGN, onder de noemer ‘Toys That Last’, twee CIRCO Tracks (workshops) georganiseerd speciaal gericht op de speelgoedbranche:
- Een serie van 3 workshops in het Nederlands op een locatie in midden Nederland.
- Een serie van 6 (korte) online workshops in het Engels.
Per Track is er plaats voor 8 tot 12 deelnemende bedrijven (uitgaande van twee deelnemers per bedrijf).
Iedereen in de speelgoedbranche die concreet aan de slag wil met het ontwikkelen van (meer) circulaire waarde proposities is van harte welkom: Nederlandse fabrikanten, maar ook importeurs, retailers en hun internationale leveranciers.
Meer weten?
Neem contact op met Bas Roelofs.
Photocredit: Daniel K Chueng (via unsplash.com)
Discussieer mee