Trainer aan het woord: Bas Hillerström

Update

De Tracks en Classes van CIRCO worden door een groeiend aantal trainers verzorgd, in binnen- en buitenland. Wie zijn deze trainers en waarom zetten zij zich in voor een circulaire economie door te trainen op basis van circulaire ontwerpstrategieën en verdienmodellen? Deze keer Bas Hillerström, sectorlead Maakindustrie en trainer bij CIRCO.

Bas

Waarom zet je je in voor CIRCO?

“Toen ik een paar jaar geleden nog werkte bij Critical Minds, waar ik me vooral bezighield met projectbeheersing in de scheepsbouw, wilde ik graag meer doen met duurzaamheid en circulaire economie. Maar dan wel iets dat echt impact heeft. Ik kwam uit bij CIRCO en nodigde een van mijn klanten, Schelde Exotech, uit om mee te doen aan een Track. Ik koos bewust voor een nuchter Zeeuws bedrijf, met de gedachte: als zij het iets vinden, dan werkt het écht. En dat was zo. De CIRCO-methode sluit aan bij waar bedrijven mee bezig zijn, en waar ze concreet iets mee kunnen. Dat spreekt me heel erg aan. Ook binnen mijn eigen bedrijf richt ik me vooral op circulair ondernemen, en dan specifiek het implementeren van praktische en haalbare circulaire proposities.”

Wat is jouw persoonlijke invalshoek bij CIRCO?

“Ik richt me echt op de business- en sustainability-kant en dan specifiek op de implementatie. Ik vind het belangrijk dat bedrijven na een Track daadwerkelijk aan de slag gaan met de kennis en inzichten die ze hebben opgedaan. En dat is nog best een uitdaging, want ik spreek veel ondernemers vol goede voornemens die na een Track toch weer terugkomen in de dagelijkse drukte. Waarna hun mooie plannen in een la belanden. De vraag is dan: hoe voorkom je dat?

“Een tip die ik aan veel bedrijven geef is om je plannen niet te groot te maken. Je hoeft niet gelijk samenwerkingen op te zetten met de hele keten. Begin klein, daarna kun je altijd nog gaan opschalen en experimenteren. Ook adviseer ik bedrijven om hun circulaire propositie en dienstverlening te laten aansluiten bij de stand van zaken in een bedrijf op dat moment. Wat speelt er al, en hoe kun je daarbij aanhaken? Het is belangrijk om de juiste toon te vinden op het juiste moment, dan maak je het jezelf een stuk gemakkelijker.”

“Ik geniet van de momenten dat er kansen naar boven komen borrelen die zo logisch zijn dat bedrijven zich voor hun kop slaan dat ze er niet eerder iets mee hebben gedaan”

Je bent sectorlead Maakindustrie bij CIRCO, een sector die hard wordt getroffen door de coronacrisis. Hoe kijk jij daarnaar?

“Ik merk in algemene zin dat bedrijven ofwel financieel hard worden getroffen door de crisis, ofwel dat ze er juist op een bepaalde manier van profiteren. Daarnaast merk ik dat de crisis en het effect op het openbare, maar ook op het bedrijfsleven, zorgt voor momenten van reflectie en bezinning bij ondernemers. Zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Ze zijn bezig met vragen als: zit ik op het goede pad? Waar ben ik nou eigenlijk mee bezig? Hoe ziet de toekomst eruit? Wat betekent dit voor mij en mijn bedrijf?”

“In de beginfase van de crisis had ik de hoop dat deze momenten van reflectie ertoe zouden leiden dat meer bedrijven het duurzame/circulaire pad inslaan. De crisis laat namelijk zien dat er in een samenleving en in een economie belangrijkere dingen zijn dan financieel resultaat. Het doet me deugd om te zien dat dit inderdaad het geval blijkt te zijn. Het gevaar is nu dat we zometeen terugvallen op oude patronen, zoals iemand met een verslaving, een verslaving aan (meer) geld.”

Welk moment tijdens een CIRCO Track heeft indruk op je gemaakt?

“Ik geniet van de momenten dat er kansen naar boven komen borrelen die zo logisch zijn dat ondernemers zich voor hun kop slaan dat ze er niet eerder iets mee hebben gedaan. Tijdens een Track over elektronica deden bijvoorbeeld meerdere bedrijven mee die zich bezighouden met de productie van laadpalen. Die technologie ontwikkelt zich supersnel, waardoor de palen snel weer achterhaald zijn. Terwijl ze vol zitten met bruikbare en dure elektronica. Eigenlijk zijn het een soort kleine goudmijntjes.”

“Maar wat bleek? Geen van die partijen had daarover nagedacht. Ze gooien de oude palen gewoon weg, terwijl er zoveel kansen liggen om het anders aan te pakken. Ze zouden de palen bijvoorbeeld zo kunnen ontwerpen en bouwen dat ze ze gemakkelijk kunnen terughalen om bepaalde onderdelen opnieuw te gebruiken. Maar ook al ligt het zo voor de hand, als je als bedrijf gericht bent op groei op de korte termijn zie je zulke kansen niet. Terwijl, als je naar de lange termijn kijkt, je voordeel hebt ten opzichte van je concurrenten. Daarom help ik bedrijven graag een andere bril op te zetten, waardoor ze die mooie circulaire kansen wél gaan zien.”

Discussieer mee