Denken in meer levens
“Bij circulair ondernemen is het voor ondernemers heel belangrijk om de hele keten in beeld te krijgen. En dat je verder kijkt dan een eerste leven. Vanaf het begin zou je al moeten nadenken over meer levens. Terugnamesystemen en tracering zijn super belangrijk daarbij. Een bedrijf hoeft de terugname niet altijd zelf te doen, maar moet wel weten waar de producten straks terechtkomen en waarde houden of nieuwe waarde krijgen.”
Meer levens, maar 1 materiaal
“Bij kleding moet je goed rekening houden met de mogelijkheden om het weer uit elkaar te halen om vervolgens weer hoogwaardig te kunnen worden hergebruikt. Een kledingstuk zou daarom het liefst eigenlijk maar uit één materiaal moeten bestaan. Of twee materialen, want meer materialen geven meer stevigheid en zorgen daardoor voor een langere levensduur. Een van de lastigste dingen nu is dat de informatie op het label niet altijd klopt met de daadwerkelijke samenstelling van het kledingstuk.
Ook moeten naden en prints niet vergeten worden. Naden kunnen het beste van garen gemaakt worden dat hetzelfde is als het materiaal van het kledingstuk zelf. Bij katoenen kleding, zoals jeans, dus katoenen naden en bij polyester kleding ook polyester naden. Labels moeten bovendien makkelijk verwijderd kunnen worden bijvoorbeeld. Prints zorgen nog voor een zoektocht. Natuurlijk verven is niet altijd mogelijk, omdat er veel grond nodig is om voor goede kwaliteit te zorgen. Aan synthetische materialen kunnen natuurlijke verfstoffen zich vaak bovendien niet hechten. En dan zijn er nog labels, ritsen, knopen en nietjes, die belemmerend kunnen werken.”
Mooie kleding
“Wat misschien wel het allerbelangrijkste is, is dat je ervoor zorgt dat een kledingstuk echt mooi is. Dat zorgt ervoor dat een consument zich eraan hecht en dat hij er goed mee omgaat. Zo wordt er uiteindelijk minder weggegooid en minder nieuw wordt gekocht. En dat terwijl consumenten nu vaak nog denken dat circulaire mode lelijker is. Daar moeten we nu wel overheen komen. Er zijn al veel mooie voorbeelden. Zoals minister Kaag pas nog droeg bij een handelsmissie; een prachtig circulair colbert.”
Goede schoenen
“Ook is het essentieel om goede kwaliteit te leveren. Vegan schoenen zijn bijvoorbeeld lang niet altijd goed. Vanwege de korte levensduur worden ze al snel weggegooid en er worden weer nieuwe schoenen gekocht. En dan misschien geen vegan exemplaren meer. Schoenen zijn trouwens een verhaal apart. De omloopsnelheid is hoog. Bij loopschoenen is demping cruciaal en juist die vermindert bij gebruik relatief snel. Hoe maak je schoenen weer circulair? Daar valt nog veel te ontdekken.”
Geen marketing gril
“Al met al zijn we in de mode- en textielbranche goed op weg. Er zijn al merken die iets willen en ook goede dingen doen. Waar je wel voor moet opletten, is dat ‘circulaire kleding’ of de claim daarop vaak vanuit marketingbudget komt. Het is dan de vraag of er echt duurzame keuzes gemaakt worden en of het een tijdelijk iets is of dat het echt in het DNA van het bedrijf verankerd wordt. Dat zijn wel echt andere dingen. We moeten echt met de hele sector naar structurele oplossingen toewerken.”
Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) als omslag
“De regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid zorgt ervoor dat producenten financieel en organisatorisch verantwoordelijk worden voor de fase na het gebruik van het product. Dat gaat echt voor een omslag zorgen, denk ik. Dan is het echt een regel, waar producten zich aan moeten houden.”
Meer samenwerking in de keten nodig
“Er is een verschil tussen mechanisch recyclen en chemisch recyclen. Je moet goed weten wat wanneer werkt. En experts beweren daar vaak verschillende dingen over. Dat maakt het zo ingewikkeld voor ondernemers om het goede te doen. Ik denk dat het nodig is om in de kleding- en textielindustrie meer met elkaar op te trekken. Dat bedrijven met de hele keten samenwerken, met een vervezelaar bijvoorbeeld, maar ook met concurrenten. Anders is de kennis die nu wel wordt opgedaan, niet opschaalbaar. Je ziet dat nu ook gebeuren in de Denim Deal. Ik ben erg benieuwd wat er nu gemaakt wordt van de oude jeans.”
Discussieer mee