Staat de verpakkingsindustrie een vergelijkbare disruptie te wachten? De eerste tekenen hiervan lijken zichtbaar te worden. Een aantal voorbeelden: Unilever is samen met andere bedrijven een pilot gestart voor het leveren van producten zoals deodorant, mayonaise en ijs in herbruikbare verpakkingen met retoursysteem. Thuiswinkel.org wil dat in 2023 10 procent van alle verzendverpakkingen binnen de e-commerce herbruikbaar is. En consumenten zijn zich steeds meer bewust van het volume aan verpakkingen dat ze thuis moeten scheiden.
Best lastig als je net een paar miljoen hebt geïnvesteerd in een super efficiënte productielijn voor bijvoorbeeld folies. Dan denk je niet na over disruptieve innovaties. Je wilt zo snel mogelijk die investering terugverdienen. Maar ja, vraagt je klant om de beste folie, of wil je klant zijn producten zonder schade zo efficiënt mogelijk van A naar B krijgen? Zal folie tot een product van het verleden gaan behoren zoals Olivetti nooit is meegekomen in innovaties op gebied van tekstverwerking?
CIRCO staat voor ‘creating business through circular design’. We hanteren een op Design Thinking gebaseerde methodiek. Dit is precies wat je nodig hebt om die toekomstgerichte innovaties te verkennen en te leren wat daar voor circulaire businessmodellen bij horen. Een product mag best in een museum belanden. Maar het zou toch geweldig zijn als het bedrijf dat het produceerde, met een toekomstbestendige circulaire business verder kan?
Discussieer mee