Nederland in Europa leidend in circulair ondernemen

Update

De CIRCO-aanpak met de nadruk op circulair ontwerp is nu ook door de Europese Commissie erkend als effectieve manier om bedrijven circulaire stappen te laten zetten. Dat is afgelopen dinsdag duidelijk geworden tijdens de uitreiking van de European Enterprise Promotion Awards (EEPA) 2023, waar CIRCO het tot de top drie van beste duurzame transitieprogramma's heeft geschopt. Het programma van CLICKNL en mogelijk gemaakt door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, stelt bedrijven en ontwerpers in staat hun producten, diensten en businessmodellen te (her)ontwerpen om circulair te ondernemen.

Eddy Carree

53332920963_8711e58830_o

De nominatie voor de prijs, een initiatief van de Europese Commissie, is een erkenning voor de groei die CIRCO bewerkstelligde met 2.000 bedrijven en 800 professionals uit de creatieve sector die het programma volgden. Sinds 2015 wordt een groeiende groep bedrijven getraind via de CIRCO-methode om circulair te gaan ondernemen. In korte tijd tijd leren zij van CIRCO-trainers hoe ze met hun product, dienst of businessmodel grote stappen kunnen maken. Dat gebeurt in drie workshops van een halve dag. In deze creatieve snelkookpan wordt hen circulair ontwerpkennis aangereikt die direct wordt toegepast. Ook gaan ze erover in gesprek met andere deelnemers uit de eigen productieketen.

Urgentie

Ook al zijn steeds meer bedrijven geïnteresseerd in de circulaire economie, voor velen is het moeilijk concreet aan de slag te gaan. Het onderwerp sneeuwt weer onder in de dagelijkse werkelijkheid. CIRCO helpt deze bedrijven laagdrempelig aan de slag te gaan. De nadruk in de verandering ligt op de ontwerpfase, omdat meer dan 80 procent van alle productgerelateerde milieueffecten hierin wordt bepaald. Er is vaak nieuwe kennis nodig en het vraagt om een onderzoekende blik op de gehele organisatie en eigen productieketen. Tegelijkertijd is de urgentie er wel vanwege maatschappelijke thema’s als grondstoffenschaarste, klimaatcrisis en algemeen stijgende kosten. En dat niet alleen. Circulair ontwerp helpt het bedrijf te innoveren, de voetafdruk te verlagen en tegelijkertijd toekomstbestendig te worden.

Duurzame groei

Dat de CIRCO-aanpak nu ook in Europa wordt gewaardeerd, komt mede door de groei van het aantal partners in verschillende andere Europese landen. De bekendheid van de aanpak en de resultaten nemen toe. “Wij zijn heel blij met deze erkenning van de Europese Commissie omdat hiermee hopelijk nog meer bedrijven zullen zien dat het reduceren van hun voetafdruk en het vergroten van hun concurrentiekracht hand in hand gaan. Dat is precies wat we vanaf de start van het programma proberen samen te brengen’’, aldus Pieter van Os, Program Manager CIRCO International in een reactie. 

Samenwerking met regionale partners

Een belangrijke kracht van CIRCO is de decentrale samenwerking met regionale partners die de methode lokaal inzetten. Zij faciliteren bedrijven binnen de lokale context, maar versterken elkaar ook door onderlinge uitwisseling van kennis en ervaringen. Inmiddels werken partners in meer dan 20 landen met de CIRCO-methode. En met resultaat. Zo wordt het in Portugal opgenomen in het landelijke Actie Programma Circulaire Economie. In het Duitse Nordrhein Westfalen gaat partner EFA de komende 5 jaar een flink deel van alle maakbedrijven trainen met de CIRCO-methode. Het budget hiervoor is door deelstaatminister Oliver Krischer, van Milieu, Natuurbehoud en Transport zelfs verdriedubbeld. Het netwerk van regionale partners groeit en wordt zo steeds fijnmaziger. In 2023 worden partners in onder andere Croatia, Slovenia een aantal Duitse regio’s getraind en het streven is om ook in 2024 nieuwe partners toe te voegen.

Benieuwd in welke Europese landen gewerkt wordt met de CIRCO-methode? Bekijk onderstaand overzicht. 

  • Duitsland
  • België
  • Oostenrijk
  • Kroatië
  • Slovenië
  • Slowakije
  • Estland
  • Portugal
  • Turkije
  • Hongarije
  • Tsjechië
  • Slowakije
  • Polen
  • Spanje
Eddy Carree

Eddy is een denker die doet. Dat zie je terug in zijn aanpak en in dat wat hij oplevert. Met een continue scherpe focus bepaalt hij voor organisaties de merkstrategie en vertaalt deze naar communicatie die ertoe doet. Hij zet het aan en maakt het af. Gecombineerd met een goed gevoel voor wat mooi is en wat werkt. Strategie en communicatie die enthousiast maakt en in beweging zet.

Stel een vraag

Discussieer mee