Van lineair naar circulair met een CIRCO Track

Rond het leven van een product kan op veel manieren waarde worden gecreëerd. Wie zich richt op gebruik in plaats van verbruik, herkent nieuwe uitdagingen en businesskansen. In de Circular Business Design Track van CIRCO leren ondernemers waardeverlies om te zetten in kansen voor nieuwe circulaire business.

 

Creating business through circular design

 

Wat is een CIRCO Track?

De CIRCO Track is een zorgvuldig opgebouwd en gevalideerd trainingsprogramma. Bedrijven maken tijdens de Track kennis met circulaire ontwerpprincipes en business modellen. Zij vertalen dit bovendien direct naar concrete plannen voor hun eigen producten en diensten. Onder begeleiding van ervaren CIRCO trainers en samen met gelijkgestemde bedrijven is er is veel ruimte om inzicht te delen en (keten-)samenwerkingen te vormen of te versterken.

 

Hoe is een CIRCO Track opgebouwd?

Een CIRCO Track combineert fysieke en online bijeenkomsten, zelfwerk en 1-op-1 calls tussen trainer en deelnemer. De totale tijdsbesteding is 20 uur verspreid over ongeveer 6 weken.

Opbouw CIRCO Track

 

Fase 1: Initiate
→ 1 x fysieke bijeenkomst (½ dag), 2 x trainer call, zelfwerk
Je duikt in het gedachtengoed van circulaire ontwerpprincipes. Je analyseert de huidige lineaire waardeketen en selecteert de kansen voor jouw bedrijf.


Fase 2:
Ideate
→ 1 x online bijeenkomst (½ dag), zelfwerk
Je werkt de meest veelbelovende circulaire kans van Fase 1 uit aan de hand van de circulaire design strategieën en business modellen uit “Products that Last” en “Products that Flow”. Resultaat: een circulaire propositie en een product (her)ontwerp.


Fase 3:
Implement
→ 1 x fysieke bijeenkomst (½ dag), zelfwerk
Je kijkt naar technische en commerciële haalbaarheid van jouw propositie, de gevolgen hiervan voor bedrijfsvoering en de circulaire impact. Je vat alles samen in een Circular Business Canvas en sluit af met een korte pitch.

Voor wie is een CIRCO Track?

Bedrijven en ondernemers die producten ontwerpen en produceren (maakbedrijven) en die aan de slag willen met circulariteit, maken met een CIRCO Track een vliegende start. Een Track wordt doorlopen met zo’n tien bedrijven, onder begeleiding van ervaren trainers.

Team up! Om de Track het best te benutten, zijn per bedrijf twee deelnemers nodig. Bij voorkeur een duo van Creatie (ontwerper of ingenieur) en Commercie (sales, marketing of business development). Er zit veel toegevoegde waarde in de wisselwerking tussen de twee disciplines gedurende het proces. Een CIRCO Track gaat namelijk over het herontwerp van je product én van je businessmodel.

 

CIRCO sectoren

CIRCO’s Pieter van Os legt in deze video uit hoe een Track is opgebouwd en waarom bedrijven zo enthousiast zijn na hun deelname.

Benieuwd welke CIRCO Tracks er op de planning staan?

Bekijk de actuele Track Agenda! →