Remanufacturing – Volvo

Case

“We gebruiken een soort van statiegeldsysteem om onderdelen, zoals versnellingsbakken en motoren, terug te krijgen. Op deze manier hebben we een return rate van meer dan 95% van een groot deel van onze in aftersales verkochte onderdelen.
Mart Deckerseindverantwoordelijk manager logistieke operatie Volvo Maastricht.
volvo

Volvo is al in 1945 gestart met Remanufacturing, omdat er na de tweede wereldoorlog een groot tekort was aan grondstoffen. Vandaag de dag past remanufacturing helemaal bij hun duurzaamheidsambities. “We willen hetzelfde bereiken als de EU, maar dan 10 jaar eerder.”

Remanufacturing met returnrate van 95%
Deckers: “We gebruiken een soort van statiegeldsysteem om onderdelen, zoals versnellingsbakken en motoren, terug te krijgen. Op deze manier hebben we een return rate van meer dan 95% van een groot deel van onze in aftersales verkochte onderdelen. Wij identificeren het ontvangen onderdeel, verpakken het op een voorgeschreven wijze en slaan het op in ons magazijn in Maastricht. We werken met door Volvo Car geselecteerde remanufacturing bedrijven die de onderdelen reviseren naar nieuw-staat of zelfs beter. Dan gaan ze naar ons centrale magazijn in Zweden, waarna ze weer verkocht worden in de aftersales als vervangende onderdelen.”

Lees verder over dit mooie circulaire voorbeeld op de website van Circulaire Maakindustrie.