Van lineair naar circulair
De overstap naar een circulaire manier van werken gebeurt niet van de ene op de andere dag. Bij GMM Luchttechniek ontstond de wens om circulair aan de slag te gaan zo’n vijf jaar geleden.
“De toenemende grondstoffenschaarste en het groeiende bewustzijn van de negatieve impact van staal waren voor ons de aanleiding,” vertelt Business Developer Rutger Visch. “Om hier meer over te leren, heb ik een master in Circulaire Economie gevolgd en hebben we verschillende circulaire concepten in de praktijk gebracht.”
Circulariteit in de praktijk brengen
Een voorbeeld van zo’n circulair concept dat GMM Luchttechniek heeft toegepast, is het demonteren van bestaande installaties om ze opnieuw te gebruiken in andere gebouwen. Rutger: “Dat klinkt eenvoudig, maar het is een complexe logistieke én werktuigbouwkundige operatie.”
“Daarnaast hebben we Aeroseal op de Nederlandse markt geïntroduceerd, een techniek waarmee bestaande installaties luchtdicht kunnen worden gemaakt. Dat verlengt de levensduur, bespaart energie en voorkomt voortijdige demontage. Ook hebben we een nieuwe productielijn opgezet waarin we een alternatief materiaal voor staal gebruiken: Koolduct. Dit isolerende materiaal heeft ongeveer 60% minder CO₂-impact dan staal en is 70% lichter.”

Het belang van ketensamenwerking
GMM Luchttechniek was al volop bezig met circulaire initiatieven. Waarom ze dan toch meegedaan hebben aan een CIRCO Keten-Track? Omdat het hergebruiken van luchtkanalen vraagt om samenwerking én verandering in de hele keten.
Rutger: “Dit kunnen we niet alleen. Staal gaat ontzettend lang mee. Alsnog belandt het vaak op de schroothoop. Dat is puur waardeverlies. We moeten samen met de keten, aan het begin van de levenscyclus, meer nadenken over standaardisatie. Dat maakt hergebruik van luchtkanalen een stuk eenvoudiger. En aan het einde van de levenscyclus moeten we luchtkanalen niet slopen, maar zorgvuldig demonteren, zodat ze opnieuw kunnen worden ingezet in een nieuwe installatie.”
Verbinden en in beweging brengen
Het doel van een Keten-Track is om de hele productketen in beweging te brengen. Deze aanpak verbindt ketenpartners, stimuleert samenwerking en helpt versnipperde schakels om samen een circulaire strategie te ontwikkelen. Het doel: minder producten die op de afvalberg belanden.
“Onze belangrijkste verwachting was dat het via een CIRCO Keten-Track makkelijker zou zijn om ketenpartners te betrekken dan wanneer we dat zelf zouden doen, juist omdat dat netwerk al bestaat,“ legt Rutger toe. “Bovendien zagen we het als voordeel dat de Track begeleid werd – dat zorgt vaak voor een kritischere blik. En dat is precies wat we hebben ervaren”

Inzichten en highlights
Tijdens de Keten-Track is het gevoel van urgentie onder de ketenpartners enorm toegenomen. Door met elkaar te werken aan circulaire oplossingen, is besef ontstaan dat circulaire klimaatinstallaties ook commercieel haalbaar zijn.
Rutger: “Een belangrijk inzicht is dat dit niet alleen geldt voor de duurdere, maar ook voor de ‘goedkopere’ ronde luchtkanalen. Het vraagt wel om goede afstemming tussen alle ketenpartners.”
Circulaire vervolgstappen
De deelname aan de Keten-Track was voor GMM Luchttechniek pas het begin. “We zijn inmiddels bezig met de volgende stap samen met MaakLos om hier op door te bouwen,” vertelt Rutger.
Wil jij ook samen met jouw productketen aan de slag in een Keten-Track? Houd onze agenda in de gaten voor nieuwe Tracks of neem contact met ons op via info@circonl.nl.
De Keten-Track ‘Klimaatinstallaties’ werd mogelijk gemaakt door de CIRCO Hub Noord-Holland, MaakLos, Oost NL en het Ministerie van Economische Zaken.
Discussieer mee