Ontwikkeling tot kritische professional
Circulair denken zit verweven door het hele opleidingsprogramma van Technische Bedrijfskunde (TBK). “Dat start al met een introductievak in het eerste jaar. Wat is circulaire economie? Welke waarde heeft afval? Wat zijn circulaire processen? Het is vooral een manier om te inspireren, de interesse voor circulariteit op te wekken” licht Marco van Hees (onderzoeker en docent Circular Economy) toe.
Het aanreiken van circulaire kennis gaat door tot aan de scriptie in het vierde jaar. Dan wordt diepgaand aandacht besteed aan de methodes en technieken die je nodig hebt om een circulair business model te ontwikkelen.
Van Hees: “We willen studenten gedurende de opleiding alles aanreiken om zich tot kritische professionals te ontwikkelen die met een ruimere blik naar business modellen kijken.”
Niet opschalen is ook een vorm van waardevernietiging
In hun tweede jaar gaan TBK-studenten aan de slag met circulaire businessmodellen. Voorheen was dit een blok van 7 weken. Maar sinds dit jaar beslaat het vak zelfs het hele semester. “Daardoor is er meer tijd om je te verdiepen, het is minder gefragmenteerd. Dat is voor zowel studenten als docenten veel fijner.” stelt Van Hees.
Ook inhoudelijk is het projectvak doorontwikkeld. Daar kwam de CIRCO methodiek om de hoek kijken. “De CIRCO methode stelt je in staat te kijken naar de hele keten. Hoe breng je waardevernietiging in kaart? Hoe maak je processen beter? Hele belangrijke vragen, waar een TBK’er mee aan de slag moet kunnen.” Eerdere jaren waren studenten voor het vak vaak bezig met het bedenken van nieuwe initiatieven. Nu ligt de focus echter op het opschalen en versnellen van bestaande circulaire initiatieven. Van Hees: “Als je niet voldoende kunt opschalen en versnellen is dat namelijk ook een vorm van waardevernietiging.”
Discussieer mee