5 maart 2020
In 1972 begint De Schijf Groep met het slopen van houten kassen, vertelt Frese. “Tijdens het verzamelen en demonteren van de kassen komen ze erachter dat dat eigenlijk best hoogwaardig materiaal is, heel geschikt voor hergebruik. Daar zijn ze toen nieuwe meubels van gaan maken. Ook nu maken we nog steeds sloophouten meubels van herwonnen materiaal. We hebben hier in Uithoorn een fysieke winkel van drieduizend vierkante meter waar alle materialen die we terugwinnen binnenkomen. In onze eigen werkplaats remanufacturen we deze materialen tot onder meer nieuwe meubels en andere interieur-items. Die verkopen we via onze tak Restoric, vanuit waar we ook onder meer gebruikte bouwmaterialen, sloophout en vintage meubels verkopen.”
Unieke combinatie
De materialen zijn afkomstig van projecten waar De Schijf Groep onder meer restauratie-, renovatie- en sloopwerkzaamheden uitvoert. Daarnaast houdt het aannemingsbedrijf zich onder meer bezig met asbestverwijdering, grondsanering, funderingsherstel, boren en zagen met diamant en transportwerkzaamheden. “Met deze combinatie – het aannemingsbedrijf aan de ene kant en aan de andere kant de fysieke winkel plus werkplaats waar we materialen vanuit onze eigen projecten opnieuw verwerken – onderscheiden we ons van andere bedrijven in de branche”, vertelt Frese trots. “Tegelijkertijd moeten we er nu, in een tijd waarin de circulaire economie in opkomst is, voor zorgen dat we onze pioniersrol als circulair bedrijf vasthouden, en dat we hier als pionier 2.0 opnieuw handen en voeten aan gaan geven.”
Kennis en ervaring vermarkten
Daarom besloten Tristan en een collega mee te doen aan de CIRCO Track Hubs in Circulaire Bouw. “Deelname aan de Track was voor ons bovendien een mooie kans om eens te zien wat er bij andere ondernemingen in de branche leeft, en om nieuwe contacten op te doen.” Tijdens de Track onderzochten Tristan en zijn collega onder meer de factoren en actuele trends die van invloed zijn op hun bedrijfsvoering, hun mogelijkheden, ambities, (markt)kansen en waardeketen. “We kwamen erop uit dat we meer kunnen met de kennis en ervaring die we de afgelopen vijftig jaar hebben opgedaan als bedrijf. Dat is namelijk iets waarin we ons onderscheiden van anderen: wij zijn hier al vijftig jaar mee bezig. Die kennis en ervaring kunnen we vermarkten door ons ook te positioneren als kennis- en adviesbureau, waarvan we zelf profiteren doordat we in een heel vroeg stadium aan tafel zitten bij projecten.”
Discussieer mee
Gerard Vd Brug
5 maart 2020
Een goede toekomst is aanstaande