Track- Toys that last (Nederlandse versie)

Track

Nog te bepalen, in 2e kwartaal '23
Nog te bepalen

De wereldwijde speelgoed en game markt werd in 2021 geschat op US$305.57 miljard dollar. Theworldounts.com schat in dat voor elke miljoen dollar omzet 40 ton plastic wordt gebruikt wat jaarlijks optelt tot een verbijsterende 12.22 miljoen ton. De Ellen MacArthur Foundation heeft op haar beurt berekend dat maar liefst 80% hiervan eindigt in een verbrandingsoven, op een vuilnisbelt of in de oceaan.

Foto: Chris Hardy (Unsplash.com)

Spel is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Speelgoed en spellen zijn belangrijke middelen om hen te helpen om tot spel te komen. Als speelgoed zo belangrijk is om kinderen op te laten groeien tot gezonde en gelukkige volwassenen, maar we er óók voor willen zorgen dat zij straks nog kunnen leven en spelen op een gezonde planeet, is een drastische verandering nodig in de speelgoed industrie.

Stichting Speelgoed Nederland (SGN), organisator van de jaarlijkse ‘Speelgoed van het jaar’ verkiezing, organiseert deze Track en nodigt spelers uit de Nederlandse en internationale speelgoedindustrie uit hier aan deel te nemen en samen met partijen uit de keten op weg te gaan naar een verantwoord en circulair speelgoedaanbod.

Driedaags ontwikkeltraject

Rond het leven van een product kan op veel manieren waarde worden gecreëerd. Wanneer je je richt op gebruik in plaats van verbruik, herken je nieuwe businesskansen. Dit past bovendien goed binnen de circulaire economie, waarin hoogwaardige diensten worden geleverd en waar producten langer meegaan, slim worden gedeeld, hergebruikt en gerecycled.

CIRCO biedt een zorgvuldig opgebouwd en gevalideerd trainingsprogramma. Tijdens een driedaagse CIRCO Track maak je kennis met circulaire ontwerpprincipes en business modellen. Je vertaalt dit bovendien direct naar concrete plannen voor je eigen producten en diensten. Onder begeleiding van ervaren CIRCO trainers en samen met gelijkgestemde bedrijven is er veel ruimte om inzicht te delen en (keten-)samenwerkingen te vormen of te versterken.

Wat levert het op?

  • Circulair ondernemen biedt nieuwe businesskansen! Je vergroot je concurrentiekracht, je creëert nieuwe waarden voor je bedrijf en je klanten.
  • Tijdens de Track werk je samen met ketenpartners, dat maakt je ideeën slimmer én beter uitvoerbaar. Bovendien houd je er mogelijk nieuwe partners aan over.
  • Je gaat intensief aan de slag met ervaren CIRCO trainers die expert zijn op het gebied van circulair ontwerp in jouw branche.
  • Je krijgt toegang tot actuele kennis, concrete tools, en inzicht in (markt)ontwikkelingen.
  • Het bereid je voor op de komst van actuele wet & regelgeving. En je krijgt zicht op mogelijke systeemveranderingen op lange termijn.
  • Je gaat naar huis met een duidelijk en concreet plan voor een circulair product of dienst, dat op korte termijn realiseerbaar is voor je bedrijf.

Programma

Deze CIRCO Track bestaat uit drie bijeenkomsten op locatie van een halve dag met de trainers en alle deelnemers. Daarnaast krijg je zelfwerk en 1-op-1 calls met de trainer. Je krijgt tijdens de Track kennis aangereikt die je direct op je eigen case toepast. De totale tijdsbesteding is 20 uur verspreid over ongeveer 6 weken.

Dag 1 Initiate Workshop (halve dag)
Je maakt kennis met de andere deelnemers en gaat aan de slag met het product of de dienst van jouw bedrijf. Samen duiken we in het gedachtengoed van de circulaire economie en circulaire ontwerpprincipes. Je analyseert de huidige waardeketen van jouw bedrijf en brengt in beeld waar waardevernietiging en verspilling zitten. Hier liggen jouw circulaire kansen!

Dag 2 Ideate Workshop (halve dag)
Je deelt je ambities met andere deelnemers. Handig, want zij komen uit dezelfde keten en kunnen je dus nuttige input geven op jouw idee. Daarna ga je gericht aan de slag met de circulaire businessmodellen en ontwerpstrategieën. Je ontwikkelt je circulaire businessmodel of (her)ontwerpt je product en/of dienst.

Dag 3 Implement Workshop (halve dag)
We kijken naar de technische en commerciële haalbaarheid van de resultaten uit de vorige workshop. Je brengt de gevolgen voor je bedrijfsvoering in kaart en berekent de circulaire impact. Ook leer je om te gaan met barrières en je bedenkt hoe je klanten, collega’s en management mee kunt krijgen in je ambities. Je sluit af met het maken en geven van een doordachte pitch.

Praktische informatie

Doelgroep

Toeleveranciers, Fabrikanten, importeurs, retailers en e-tailers uit de speelgoedbranche.

Deelnemers

Aan deze Track doen minimaal 8 en maximaal 12 bedrijven mee. Om de Track het best te benutten, zijn per bedrijf twee deelnemers nodig. Bij voorkeur een duo van Creatie (ontwerper of ingenieur) en Commercie (sales, marketing of business development). Er zit veel toegevoegde waarde in de wisselwerking tussen de twee disciplines gedurende het proces. Een CIRCO Track gaat namelijk over het herontwerp van je product én van je businessmodel.

Investering

Per bedrijf is de investering € 1.000,-. Voor dit bedrag volgen 2 personen, 3 volledig verzorgde workshopdagen. De feitelijke kosten zijn € 2.000. Het gereduceerde tarief wordt mogelijk gemaakt door CLICKNL en Stichting Speelgoed Nederland (SGN).

Trainers

Bas Roelofs
Bas Roelofs
Meer info