Circulair sneeuwbaleffect
Studenten zijn onmisbaar bij het realiseren van circulaire ambities in de toekomst. Daarom is het essentieel om hen te inspireren en uit te dagen met circulariteit aan de slag te gaan. CIRCO stimuleert dit met Student Classes, waar studenten leren werken met de CIRCO-methodiek, en Teacher Training Classes, waarmee docenten hun kennis weer doorgeven aan studenten. Zo groeit het begrip van de CIRCO-methodiek van docent naar student, en begint het balletje te rollen.
CIRCO als onderdeel van het curriculum
Ruim 250 docenten van hogescholen, universiteiten en ROC’s in heel Nederland volgden de afgelopen jaren een CIRCO Teacher Training Class. Bij meer dan zestien opleidingen is de CIRCO-toolset daarna, onder begeleiding van een ervaren CIRCO-trainer, blijvend geïntegreerd in het curriculum. Studenten krijgen zo de kans om de CIRCO-methodiek zelf te ontdekken en toe te passen – zoals bij de minor Life Cycle Management aan de Hogeschool Rotterdam, op initiatief van docent Robert Zunderdorp.
Verduurzamen en digitaliseren: kan dat samen?
Steeds meer studenten passen de CIRCO-aanpak toe in hun studie en werkpraktijk, iets wat wij bij CIRCO met veel interesse volgen. Dit onderzoek naar de tweelingtransitie is hier een mooi voorbeeld van. De centrale vraag: kun je tegelijkertijd verduurzamen én digitaliseren?
Het combineren van verduurzaming en digitalisering kan een krachtige hefboom zijn voor organisaties die willen innoveren en hun business klaar willen stomen voor de toekomst. Wij vatten hieronder een aantal belangrijke inzichten kort samen die de studenten hebben opgedaan.
Wil je dieper in het onderzoek en bevindingen duiken? Lees het artikel ‘Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie’ van Kwaliteit in Bedrijf.
Meer over het onderzoek
Kansen en barrières voor de tweelingtransitie
De studenten gingen op zoek naar kansen en belemmeringen voor zowel verduurzaming als digitalisering. Dat deden zij door circulaire verbetermogelijkheden te identificeren binnen de organisaties waar zij deeltijd werken, naast hun studie – variërend van industrie en dienstverlening tot (semi)overheid – en hieruit praktische aanbevelingen te formuleren.
Circulaire kansen in beeld
Welke kansen kwamen er met name in beeld? Studenten vonden een aantal mogelijkheden voor verbetering in hun organisatie. Bijvoorbeeld: de levensduur van producten verlengen, onderdelen herontwerpen voor hergebruik en defecten van producten doelgericht herstellen. Ook ontdekten ze manieren om verspilling terug te brengen, bijvoorbeeld door digitalisering, energiebesparing, waterreductie of het terugwinnen van energie.
Belemmeringen voor vooruitgang
Tegelijkertijd bleek dat de circulaire volwassenheid in veel organisaties nog laag is. Dat betekent dat, hoewel er vaak ideeën of plannen zijn om circulaire stappen te zetten, deze maar zelden concreet worden uitgewerkt. Bovendien voeren economische motieven vaak de boventoon, waardoor verduurzamingsinitiatieven zonder duidelijke urgentie of focus lastig van de grond komen.
Meedoen aan een CIRCO Class?
Werk je of studeer je aan een universiteit, hogeschool of ROC en wil je deelnemen aan een eendaagse CIRCO Class voor studenten of docenten? Of wil je er zelf één organiseren binnen jouw opleiding? Neem dan contact met ons op via dit formulier.
Discussieer mee