140 studenten aan de slag met de CIRCO methode tijdens ‘Zero waste hackathon’

Update

140 studenten van verschillende studierichtingen van de Windesheim Hogeschool Almere gingen samen aan de slag om circulaire oplossingen te bedenken voor producten die een groot deel vormen van onze afvalberg. In de drie dagen durende ‘Zero Waste Hackathon’ maakten ze onder begeleiding van maar liefst 15 Windesheim docenten en CIRCO trainers Bas Roelofs en Jeroen Thoolen (tevens Windesheim docent) gebruik van de CIRCO methode.

zero waste hackathon windesheim 2021 sept

Tijdens de ‘Zero Waste Hackathon’ bedachten de studenten 25 concrete, circulaire oplossingen voor producten die vaak direct of kort na gebruik in de prullenbak belanden. Dat leverde mooie creatieve concepten op. Van circulaire schoenen, modulaire laptops, eetbare koffiecups, tot leasekerstbomen én -ballen.

 

Transitie

De rol van docenten en studenten in de circulaire economie is groot. In de transitie naar een circulaire economie is het opbouwen en overbrengen van nieuwe kennis namelijk onontbeerlijk, legt CIRCO trainer Bas Roelofs uit.

“Jonge, toekomstige professionals van een breed scala aan disciplines spelen een belangrijke rol bij de transitie naar een circulaire economie. Het is belangrijk dat zij circulariteit tijdens hun opleiding al meekrijgen. Niet alleen zodat hun vaardigheden goed aansluiten bij de praktijk waar ze in hun toekomstige banen mee te maken zullen krijgen, maar ook zodat de nieuwe generatie als supporter van verandering haar eigen bijdrage kan leveren aan de uitfasering van lineair denken en werken.”

 

 

Curriculum Kit

Omdat veel opleidingen moeite hebben om een onderwerp als circulair ontwerpen een plek te geven in hun onderwijsprogramma’s heeft CIRCO de Curriculum Kit en de Teacher Class ontwikkelt. Met concrete tools en praktische kunnen docenten makkelijker de principes van circulair ontwerpen en ondernemen in hun curriculum integreren. Niet alleen praten over, maar leren door toe te passen en te doen.

Circulaire economie iets is wat alle disciplines in een bedrijf zal raken en de Curriculum Kit is dan ook geschikt voor een groot aantal opleidingen. Of het nu gaat om industrieel ontwerpen, engineering, bedrijfskunde of rechten. In Almere deden studenten mee van finance & administration, bedrijfskunde, bouwkunde, urban innovation en engineering. Zo maakte de Hogeschool van Amsterdam een minor rondom verpakkingsontwerp, implementeerde de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen de kit in een lopende studentenopdracht van een semester en koos Windesheim voor een spectaculair en intensief programma van drie volle dagen achter elkaar.

 

Al 80 docenten volgden de Teacher Class

Inmiddels zijn er al ruim 80 docenten van opleidingen in het hele land getraind. Docenten die de Teacher Class hebben gevolgd krijgen de mogelijkheid om aan de hand van de ‘CIRCO Curriculum Kit’ een meerdaags praktijkprogramma voor studenten samen te stellen wat past in hun lesprogramma. De tools staan vast maar de wijze waarop deze kunnen worden toegepast is flexibel, zodat docenten zelf tempo, diepgang en frequentie kunnen bepalen om een perfecte ‘fit’ met het lopende curriculum te borgen.

Discussieer mee