Uitdaging
De oceanen zitten vol met plastic – de ‘plastic soep’. Van de miljoenen tonnen plastic afval die jaarlijks in oceanen belanden bestaat een groot gedeelte uit voedselverpakkingen. Beth Massa zag dit met lede ogen aan. Door haar voormalige werk bij Microsoft kwam ze in aanraking met wetenschappers die zich bezighielden met watermanagement en milieu, waardoor ze steeds meer leerde over plastic (afval). Samen met haar man Michael besloot ze Ozarka op te zetten, dat gericht is op herbruikbare voedselverpakkingen.
Circulaire ontwerpstrategie
Ozarka biedt een alternatief voor wegwerpverpakkingen, met een herbruikbaar product waar statiegeld op zit. De bakjes zijn gemaakt van glas of siliconen met een deksel van PP (PolyPropeen), omdat dit goede afwasbare en herbruikbare materialen zijn die ook in de magnetron opgewarmd kunnen worden. Alle gebruikte materialen zijn 100% recyclebaar. Er wordt nog gewerkt aan meer types en afmetingen voor de bakjes, die geschikt zijn voor alle soorten voedingsmiddelen en componenten. Bij de deelnemende restaurants, zoals Poké Perfect, is een display neergezet waarop het concept wordt uitgelegd aan de klanten. De reacties van klanten zijn positief, zowel in de winkel als via sociale media.
> Circulaire ontwerpstrategieën: Duurzaamheid, Standaardisatie, Reuse
Circulair businessmodel
Ozarka biedt een dienst aan die herbruikbare verpakkingen levert aan traiteurs en (afhaal)restaurants. Beth en Michael hebben de basis van hun bedrijf neergezet met eigen geld. In 2019 is er een pilot uitgevoerd met ondersteuning van Rijkswaterstaat. Hierbij bouwde Ozarka aan de infrastructuur door het opzetten van plekken waar gebruikers de herbruikbare bakjes kunnen inleveren, vergelijkbaar met de statiegeldflessenautomaat in de supermarkt. De klant betaalt circa 3 tot 4,50 euro statiegeld per verpakking en krijgt dit terug wanneer de verpakking weer wordt ingeleverd. Het restaurant of de traiteur betaalt een gebruiksvergoeding per roulatie. Op dit moment is de return rate nog laag, maar de verwachting is dat dit toeneemt als klanten meer gewend raken aan het systeem.
> Circulaire businessmodellen: Klassiek Duurzaam en Tussenbater recovery
Resultaat & vervolg
De pilot richt zich op het neerzetten van een ‘use-case’ voor herbruikbare verpakkingen en de infrastructuur voor terugname en hergebruik. De infrastructuur wordt uitgebreid met bijvoorbeeld statiegeldmachines en transport- en logistieke systemen voor het ophalen, wassen, ontsmetten en opnieuw distribueren van de voedselverpakkingen. Dit verhoogt het gemak voor de klant, omdat hij of zij niet opnieuw terug hoeft naar de afhaallocatie om de bakjes in te leveren. Tijdens de use-case verzamelt Ozarka feedback van klanten over de verpakkingen, het materiaal en het retourproces. Daarna volgt opschaling met behulp van crowdfunding.