Uitdaging De Verspillingsfabriek
Cateringbedrijf Hutten verspilde veel voedsel. Na intern de voedselverspilling van 30% naar 8% te hebben teruggebracht, startten ze een samenwerking met Universiteit Wageningen. Ze brachten in kaart hoeveel eten er in de Nederlandse voedselketen wordt verspild. Het blijkt dat ruim een kwart van het geproduceerde voedsel al verloren gaat voor het de consument bereikt. Daarom begon Hutten ‘De Verspillingsfabriek’, waar zij overschotten uit de keten en snijresten verwerken.
Circulaire ontwerpstrategie
De Verspillingsfabriek koopt overproductie of afgekeurde groente (beschadigd, te groot, te klein) van telers, en snijresten zoals de kontjes van tomaten. Ze hebben een aantal partijen waarmee ze standaard samenwerken. Daarnaast benaderen telers die met een restpartij zitten ze regelmatig. De Verspillingsfabriek ontvangt een relatief constante stroom groentesoorten en daarnaast seizoensproducten, zoals bijvoorbeeld pompoenen. In de fabriek verwerken ze de reststromen tot verse en houdbare soepen en sauzen, zoals ketchup, curry, en pizzasaus.
Voor de klanten is het belangrijk om een constante kwaliteit te ontvangen. Dit is een uitdaging omdat de supply chain afhankelijk is van fluctuerende en seizoensgebonden overschotten in de markt. De Verspillingsfabriek heeft een vast repertoire aan zelfontwikkelde recepten. Welke ze produceren is afhankelijk van de binnengekomen producten. Voor het maken van de soep gebruiken ze alleen geredde groente, aangevuld met kruiden.
> Circulaire ontwerpstrategie: Recycle & Renew
Circulair businessmodel
De producten verkoopt de Verspillingsfabriek onder eigen merk aan food-service bedrijven, zoals hotel- en restaurantketens. Daarnaast maken ze private label soepen voor Albert Heijn. De kwaliteit en prijs van de producten moet goed zijn, dan pas trek je klanten over de streep met het verhaal. De prijs van de geredde groente is lager, maar de handelingskosten voor deze stroom zijn hoger. Daardoor is de uiteindelijke prijs vergelijkbaar met niet-afgekeurde producten.
> Circulair businessmodel: Tussenbater – terugwinning
Resultaat & vervolg De Verspillingsfabriek
De Verspillingsfabriek is een sociale onderneming die werkt met verspild talent; mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daardoor hadden ze meer tijd nodig om processen en procedures in te richten en uit te leggen. De Verspillingsfabriek bestaat nu drie jaar. In die tijd hebben ze bijna een miljoen kilo groente gered. De komende tijd wil de fabriek verder opschalen en nieuwe producten maken, zoals stoofpotjes. Daarnaast richten ze zich op het verder onder controle krijgen van de supply chain.