Natural branding – Eosta / Nature & More

Case

“De meest duurzame vorm van verpakken is… niet verpakken!”
Paul HendriksVerpakkingsexpert Eosta
42. Eosta 1

Uitdaging

Eosta – met Nature & More als leidend consumentenmerk – werd in 1990 opgericht en groeide uit tot een van Europa’s meest toonaangevende distributeurs van biologische groente en fruit. De grote frustratie van heel veel bewuste consumenten is dat ze in supermarkt worden geconfronteerd met een zee aan plastic als ze biologische groenten en fruit willen kopen. Supermarkten willen er voor zorgen dat er een duidelijk verschil is tussen biologische en niet-biologische producten en daarom werden er tot nu toe heel veel bio-producten verpakt in plastic verpakkingen.

Circulaire ontwerpstrategie

Eosta ontwikkelde een alternatief, namelijk Natural Branding. Natural Branding is een natuurlijke, eco-vriendelijke manier om een merkteken op een stuk fruit of groente aan te brengen, in de vorm van letters of een afbeelding op de schil. Het grootste voordeel van deze innovatie is dat het biologische product nu niet meer hoeft te worden verpakt. Het is een contactvrije methode die volledig veilig is. Wat er gebeurt is dat met een hoge-resolutie laser het pigment uit de buitenste laagje van de schil wordt verwijderd. Dit is een zeer oppervlakkig proces dat geen enkele invloed heeft op de smaak, geur of bewaarbaarheid van het product. Het fruit en de schil kan gewoon gegeten worden, zelfs het stuk met het merkteken. De gebruikte hoeveelheid CO2-uitstoot voor een lasermerk is minder dan 1% van de uitstoot voor een sticker. Natural Branding kan worden toegepast op vrijwel alle fruit en groente. Uitstekende opties zijn avocado, zoete aardappel, gember, mango, appel, kokosnoot en veel meer.

Circulair businessmodel

Natural Branding draagt bij aan een betere branding van het merk Nature & More. Daarnaast bespaart Eosta hiermee tonnen plastic en andere verpakkingsmaterialen. Inmiddels wordt een groot aantal producten verkocht met Natural Branding en heeft Eosta de beschikking over meerdere machines. Daarmee zijn in 2018 al 6,3 miljoen plasticverpakkingen bespaard, ofwel 88 ton plastic, 38.000 m2 papier en 396 ton CO2-uitstoot. En de teller loopt door…

Resultaat & vervolg

Samen met haar klant ICA in Zweden begon Eosta in december 2016 als eerste in Europa met het merken van biologische avocado’s met Natural Branding. De innovatie werd wereldwijd opgemerkt en grote supermarkten in Europa haakten aan: naast ICA in Zweden ook REWE en Netto in Duitsland, Spar in Oostenrijk en Hoogvliet en Albert Heijn in Nederland. Onlangs maakte ook Jumbo bekend met Natural Branding aan de slag te gaan. Eosta heeft in 2018 een internationale Sustainable Food Award gewonnen en tevens won het bedrijf de Koning Willem 1 Duurzaamheidsprijs.