Eosta / Nature & More – Natural Branding

Case

“De meest duurzame vorm van verpakken is… niet verpakken!”
Paul HendriksVerpakkingsexpert Eosta
Eosta - Natural Branding

Uitdaging Eosta

Eosta – met Nature & More als leidend consumentenmerk – werd in 1990 opgericht. Het bedrijf groeide uit tot een van Europa’s meest toonaangevende distributeurs van biologische groente en fruit. De grote frustratie van heel veel bewuste consumenten is dat ze in supermarkt worden geconfronteerd met een zee aan plastic als ze biologische groenten en fruit willen kopen. Supermarkten willen er namelijk voor zorgen dat er een duidelijk verschil is tussen biologische en niet-biologische producten. Daarom werden er tot nu toe heel veel bio-producten verpakt in plastic verpakkingen.

 

Circulaire ontwerpstrategie

Eosta ontwikkelde een alternatief, namelijk Natural Branding. Natural Branding is een natuurlijke, eco-vriendelijke manier om een merkteken op een stuk fruit of groente aan te brengen. Dit heeft de vorm van letters of een afbeelding op de schil. Het grootste voordeel van deze innovatie is dat het biologische product nu verpakkingsvrij is. Het is een contactvrije methode die volledig veilig is.

Een hoge-resolutie laser verwijdert het pigment uit de buitenste laagje van de schil. Dit zeer oppervlakkig proces heeft geen enkele invloed op de smaak, geur of bewaarbaarheid van het product. Het fruit en de schil kan gewoon gegeten worden. Zelfs het stuk met het merkteken. De gebruikte hoeveelheid CO2-uitstoot voor een lasermerk is minder dan 1% van de uitstoot voor een sticker. Natural Branding is toepasbaar op vrijwel alle fruit en groente. Uitstekende opties zijn avocado, zoete aardappel, gember, mango, appel, kokosnoot en veel meer.

> Circulaire ontwerpstrategie: Reduce

 

Circulair businessmodel

Natural Branding draagt bij aan een betere branding van het merk Nature & More. Daarnaast bespaart Eosta hiermee tonnen plastic en andere verpakkingsmaterialen. Inmiddels verkoopt Eosta een groot aantal producten met Natural Branding en hebben ze de beschikking over meerdere machines. Daarmee bespaarden ze in 2018 al 6,3 miljoen plastic verpakkingen. Ofwel 88 ton plastic, 38.000 m2 papier en 396 ton CO2-uitstoot. En de teller loopt door…

> Circulair businessmodel: Rethink

 

Resultaat & vervolg Eosta

Samen met haar klant ICA in Zweden begon Eosta in december 2016 als eerste in Europa met het merken van biologische avocado’s met Natural Branding. De innovatie werd wereldwijd opgemerkt en grote supermarkten in Europa haakten aan: naast ICA in Zweden ook REWE en Netto in Duitsland, Spar in Oostenrijk en Hoogvliet en Albert Heijn in Nederland. Onlangs maakte ook Jumbo bekend met Natural Branding aan de slag te gaan. Eosta won in 2018 een internationale Sustainable Food Award. Daarnaast won het bedrijf de Koning Willem 1 Duurzaamheidsprijs.